glutenvrije keuken

Een blog over mijn alledaagse ervaringen met coeliakie

“Het bos en de bomen”

Een reactie plaatsen

Een vriendin vroeg me onlangs om “kokosbonbons” te maken voor de feestdagen, zodat ze lekker kan snoepen.

Zelf hoeft ze niet glutenvrij te eten, maar geniet toch van alles wat ik haar tot nu toe liet proeven.  Getuigt van een goeie smaak, niet?  😉

 Nu wil ik haar natuurlijk niet ontgoochelen, al besef ik vandaag pas dat ‘de feestdagen’ al na het weekend van start gaan en ik me dus een beetje mag haasten.

Dus snel op zoek naar het recept….

 Het recept?  Oeps, waar heb ik dat gelaten?

Met de jaren heb ik stapels recepten, verspreid over mappen.  Aanvankelijk werden die netjes onderverdeeld per categorie; zoet, hartig, brood.  Een tijd later kwam er een map bij met ‘meest courante favorieten’.

Heel vaak neem ik me voor om het internet niet meer af te struinen naar nieuwe inspiratie, gelijkaardige recepten, maar met gezondere ingrediënten, tips en meer… Helaas, ik kan het niet laten!

Daarbij maak ik steeds vaker een eigen versie van wat ik vind, soms nadat ik het originele uitprobeerde, soms omdat één of meerdere ingrediënten niet kunnen of ik iets niet in huis heb of gewoon omdat een recept in me opkomt.

Wat ik het vaakst zoek te vervangen is suiker/zoetmiddel, melk en af en toe ook ei.

Dit vergt enige discipline, bij elke poging moet ik netjes afwegen en noteren wat en hoe ik te werk ging.  Doe ik dit niet meteen, ben ik gegarandeerd de volgende keer vergeten hoe ik tot het gewenste eindresultaat ben gekomen.

 Maar, ik wijk af…. De bonbons moeten gemaakt worden en nu dus even op zoek naar het recept!

Tegenvaller, want de fijne mapjes werden intussen dikke mappen en daar ergens tussen zit het desbetreffende recept…. Sic….

Ik neem me al maanden voor om alles nog eens opnieuw te gaan sorteren en netjes in extra categorieën onder te verdelen; koekjes, cake, muffins, brood, etc.

Nog maar even geen bonbons, maar een zoektoch terwijl het spreekwoord “Door het bos de bomen niet meer zien” spontaan in me opkomt.

Ik zal maar voortmaken, anders ga ik straks nog meer bomen ‘gebruiken’ om een recept nogmaals uit te printen, want dat is gemakkelijker dan op speurtocht te gaan naar iets wat zeker al in ‘de map’ te vinden is.

Gemakkelijk, maar zeker en vast niet milieubewust…

 Het duurde even, maar  voorlopig zit alles netjes gerankschikt en het desbetreffende recept ligt klaar… De bonbons komen er aan! 😀

Auteur: glutenvrije keuken

Na vele jaren gezondheidsproblemen kreeg ik in juli 2008 te horen dat ik coeliakie had. Dit was het begin van mijn glutenvrije leven. Ik vertel graag over mijn bak- en kookervaringen :-)

Geef een reactie

