glutenvrije keuken

Een blog over mijn alledaagse ervaringen met coeliakie

Cake en zo

Een reactie plaatsen

Vrijdag viel een reclameboekje van Aldi in de brievenbus…. “Een maat voor koffie”….

Ik maakte de opmerking dat zo’n luxueus boekje toch niet nodig is, enkel de prijs van de artikelen de hoogte in jaagt en niemand het eigenlijk echt bekijkt…

Niemand?  Correctie, ik bladerde het effectief even snel door en ontdekte een paar recepten waarbij koffie wordt verwerkt.  Vooral de cake met crème au beurre leek me wel iets te hebben en ja, meteen ontstond in mijn hoofd een glutenvrije versie!

Vanuit de optiek “het ijzer smeden terwijl het heet is”, ben ik meteen aan de slag gegaan.  Het resultaat bevalt me goed en dus besloot ik dit te delen.

Afbeelding

Cake met boterroom en chocoladefudge

(naar recept uit ALDI, ‘een maat voor koffie’)

Ingrediënten :

– 250 g Schar C

– 200 g kokossuiker

– Vanille extract

– 6 g droge gist

– 200 g vloeibare boter

– 1 KL guargom

– 1 Flinke EL Fiberhusk

– 4 eieren

– 1 kop koffie met amaretto

– Chocoladefugde (vulling)

– Chocolade & Mokkabotercreme

– Sweet Amaretto Cassia (Sofie Dumon)

Afbeelding

Bereiding :

Verwarm de oven voor op 200°C

Cake

* Meng de boter, vanille en suiker in een kom

* Voeg de eieren toe

* Meng de bloem, guargom en fiberhusk onder en mix het geheel tot een luchtig beslag.

* Stort het beslag in een ingevette en beboterde cakevorm

* Bak de cake gedurende 45 minuten (controleer of ze gaar is)

* Laat afkoelen

Chocoladefudge

Ingrediënten :

– 175 g pure chocolade

– 250 g ongezouten boter

– 275 g poedersuiker

– 1 theelepel vanille extract

Bereiding :

* Smelt chocolade au bain marie

* Laat een beetje afkoelen

* In een andere kom de boter zacht en romig kloppen

* Voeg gezeefde poedersuiker toe en klop luchtig

* Voeg vanille en chocolade toe en klap alles glanzend en glad

* Zet even in de frigo om een beetje op te stijven

Chocolade & Mokkaboterroom

Ingrediënten :

– 225 g poedersuiker

– ½ cup gehakte chocolade

– 1 EL instant koffie, opgelost in 1 EL kokend water

– 60 ml melk

– snuif zout

– ½ tl vanille extract

– 160 g zachte boter in dobbelsteentjes

Bereiding :

* Mix poedersuiker, chocolade, koffie, zout, vanille en melk tot een gladde massa

* Voeg beetje bij beetje de boter toe en mix het geheel zo’n 10 minuten tot een gladde, zachte crème.

* Zet een half uur in de frigo om een beetje op te stijven

Afwerking

* Snij de cake horizontaal in twee

* Giet de koffie met amaretto over de onderste helft

* Strijk een royale laag chocoladefudge over de onderste helft en bedek met de bovenste helft

* Bestrijk de bovenkant met enkele lepels Chocolade & mokkacreme

* Bestrooi het geheel met de Ammaretto Casia

Auteur: glutenvrije keuken

Na vele jaren gezondheidsproblemen kreeg ik in juli 2008 te horen dat ik coeliakie had. Dit was het begin van mijn glutenvrije leven. Ik vertel graag over mijn bak- en kookervaringen :-)

Geef een reactie

