glutenvrije keuken

Een blog over mijn alledaagse ervaringen met coeliakie

Walnotenbrownie

2 reacties

Groenten in gebak?  Tja, waarom niet.  In Amerika zijn ze toch al vol van ‘carrotcake’, dus als het met wortels lekker kan zijn, waarom niet met een andere soort groente?  Ik heb al vaak een recept met courgette zien langskomen en altijd al gedacht dat het vreemd was, maar wel een uitdaging uiteraard.  Courgette zorgt ervoor dat je glutenvrij gebak minder droog is en het ook minder snel wordt.

De wortelcake heb ik ook nog op mijn ‘te proberen’ lijst staan; hetzij in een grote cake, hetzij in cupcakes.  Als het zover is én het resultaat bevalt, deel ik dan wat graag mijn ervaring.  Deze keer hou ik het bij courgette…. in brownie!

Ik had  nooit kunnen denken dat het net zo geurig en uitnodigend zou zijn als ‘normale’  brownies die hier al  uit de oven kwamen.  Niettegenstaande het  ietsje anders is; er zitten immers walnoten in; was ik aangenaam verrast. Onmogelijk te achterhalen dat hier een groente in verwerkt is…  Omdat er tevens geen geraffineerde suikers gebruikt worden, lijkt me dit een bijzonder geschikt recept.

Afbeelding

Brownie

  • 250 gr verse dadels
  • 50 gr cacaopoeder
  • 100 gr amandelmeel
  • 110 gr geraspte courgette
  • 100 gr walnoten
  • 200 gr kokosolie
  • 2 eieren
  • 2,5 tl bakpoeder

Bereiding

  1. verwarm de oven voor op 180 graden
  2. smelt de kokosolie
  3. hak de dadels grof in de keukenmachine en voeg vervolgens de kokosolie en eieren toe
  4. laat de keukenmachine net zo lang draaien totdat het een gladde emulsie is
  5. voeg daarna het amandelmeel, de cacaopoeder en het bakpoeder toe
  6. mix nog even kort door
  7. rasp de courgette
  8. hak de walnoten grof
  9. doe de courgette en walnoten bij het mengsel in de keukenmachine en mix nog even kort door
  10. vet een rechthoekige bakvorm in met kokosolie en giet het beslag in de bakvorm
  11. bak de brownie in 25 min op 180 gr gaar
  12. laat goed afkoelen

 

Bron : http://dayennefoodblog.com/2014/03/12/brownie-courgette-walnoot/

Auteur: glutenvrije keuken

Na vele jaren gezondheidsproblemen kreeg ik in juli 2008 te horen dat ik coeliakie had. Dit was het begin van mijn glutenvrije leven. Ik vertel graag over mijn bak- en kookervaringen :-)

2 thoughts on “Walnotenbrownie

  1. Lekker is ie he 😉
    Leuk dat je hem ook gemaakt hebt!
    Groetjes Dayenne

    Like

Geef een reactie

