glutenvrije keuken

Een blog over mijn alledaagse ervaringen met coeliakie

Tiramisu Cupcake

Een reactie plaatsen

Lente….Tiramisu Cupcakes… Mmmmmm….

Zo, de winter hebben we gehad 🙂  Nu was het echt geen winter zoals je dat verwacht, maar toch doet het goed om de zon en de toenemende warmte te voelen. Het nodigt uit om plannen te maken, om naar buiten te gaan, om dingen te ondernemen,…. Ja, het werkt goed humeurbevorderend 😉

Bij lente denk ik ook aan lentekleuren, warm, fris, uitnodigend,…. Uiteraard vertaalt zich dat ook in mijn keuken.
De tiramisucups weerspiegelden in gedachten de lente en zetten ook mijn dochter’s creatieve geest in werking. Zo stelden we ons een smeuïge cupcake voor met de smaak van tiramisu er bovenop.
Ik ging aan de slag met pen en papier en maakte een recept. Ook hier gebruikte ik geen alcohol (amaretto), maar de smaak is er niet minder tiramisu-achtig om.

Mijn eerste lading bleek meteen raak. Hier hoeft eigenlijk helemaal niets meer aangepast te worden. Zelfs na drie dagen in de koelkast, blijkt het cakeje nog even luchtig!  Ja, we doen ons best om ze niet allemaal ineens op te eten en bewaren ze in een goed afgesloten doos. 😉

Toegegeven… Een geslaagde uitvoering, dat geeft voldoening. 😀

Afbeelding

Tiramisucupcakes

Ingrediënten

  •  150 g boter
  • 125 g kokosbloemsuiker
  • 3 grote eieren
  • 100 g glutenvrije meelmengeling (http://wp.me/p49Zsn-1C)
  • 50 g amandelmeel
  • 1 EL bakpoeder
  • ½ tl guargom
  • 1 EL amandelextract

Werkwijze

  1. Mix boter, suiker en amandelextract luchtig
  2. Voeg de eieren 1 voor 1 toe; even laten mengen voor je de volgende toevoegt
  3. Doe er het meel, bakpoeder en guargom bij en meng goed
  4. Als laatste amandelmeel ondermengen tot een homogeen deeg bekomt
  5. Vul papieren cupvormpjes 1/3 met het deeg
  6. Bak gedurende 18 – 20 minuten op 180°C

Controleer met een naald of ze gaar zijn.

Topping is dezelfde als bij de cups bij de koffie  (http://wp.me/p49Zsn-6B)

 Tip : Met dit recept kun je variëren en met smaken experimenteren.  Met stukjes peer in heb je bijvoorbeeld een soort frangipanecakeje…

Auteur: glutenvrije keuken

Na vele jaren gezondheidsproblemen kreeg ik in juli 2008 te horen dat ik coeliakie had. Dit was het begin van mijn glutenvrije leven. Ik vertel graag over mijn bak- en kookervaringen :-)

Geef een reactie

