glutenvrije keuken

Een blog over mijn alledaagse ervaringen met coeliakie

Kokosrijsttaart

Een reactie plaatsen

Afbeelding

Rijsttaart…. lekker!  In principe zou dit glutenvrij kunnen zijn, ware het niet dat er bij de bakker altijd een bodem gebruikt wordt.

Nu is het wel zo dat alles wat in een gewone bakkerij gebakken wordt, zo goed als zeker ‘gecontamineerd’ is met gluten.  “Waarom?”, hoor ik velen zich afvragen.

Als je even bedenkt hoe je bloem kunt zien stuiven als je nog maar een kleine hoeveelheid gebruikt bij bijvoorbeeld een béchamelsaus, heb je het antwoord al.  Het is quasi onmogelijk om in diezelfde ruimte veilig glutenvrij te werken.

Hier en daar is er een bakker die het niet slecht doet, die eerst de hele bakkerij heel grondig schoonmaakt en dan een lading ‘glutenvrij’ brood en/of gebak bakt, op bestelling dan. Als je dan bedenkt dat hierbij vaak glutenvrij meel wordt gebruikt waarin ook nog glutenvrij gemaakt tarwezetmeel wordt gebruikt, is dit niet altijd een goed idee voor iemand met coeliakie.  Toch blijken menig mensen hiervan geen onmiddellijke last van te ondervinden.  Ik hoor daar niet bij, elk spoortje van tarwe maakt me ziek…

Nu even terug naar de rijsttaart…

Een rijsttaart  is eenvoudig te maken zonder de bodem en is net zo lekker als die van de bakker… oké, dat is mijn mening 😀
Om ook mensen met melkallergie of lactose intolerantie mee te laten genieten van een lekkere taart op een feestje, tijdens een familiebijeenkomst of zomaar bij de koffie, kun je mijn recept gebruiken.  Geloof me, ze is bijzonder! 🙂

Ingrediënten

  •  150 g rijst
  •  ¾ l kokosroom/-melk.  Ik nam een blik room en vulde aan met melk.
  •  vanille extract
  •  160g kokosbloesemsuiker
  •  3 eieren, gesplitst
  •  40 g puddingpoeder
  •  75 g vloeibare/gesmolten boter
  •  1 Eetlepel ahornsiroop (optioneel)

Bereiding

  1.  Kook de melk met vanille extract
  2.  Doe er de rijst in en kook die gedurende 35 minuten.  Af en toe roeren.  Laat deze rijstpap afkoelen
  3.  Meng eierdooiers met suiker en voeg dan de boter toe.  Klop tot het luchtig is.
  4.  Klop puddingpoeder erbij, tot het goed gemengd is.
  5.  Doe het mengsel in één keer bij de rijstpap en meng met een lepel.
  6.  Klop het eiwit stijf en spatel dit voorzichtig bij de rijst.
  7.  Stort alles in een beboterde springvorm
  8.  Bak gedurende 40 minuten op 180°C.
  9.  Verdeel op zo’n 5 minuten voor het einde een lepel ahornsiroop over de taart.

Smakelijk!

Auteur: glutenvrije keuken

Na vele jaren gezondheidsproblemen kreeg ik in juli 2008 te horen dat ik coeliakie had. Dit was het begin van mijn glutenvrije leven. Ik vertel graag over mijn bak- en kookervaringen :-)

Geef een reactie

