glutenvrije keuken

Een blog over mijn alledaagse ervaringen met coeliakie

Citroentaart

Een reactie plaatsen

Afbeelding

 

Binnenkort vieren we moeder en hoe kun je dit beter doen dan door een zelfgemaakte taart?  In onze familie is het alvast een traditie; hoogstwaarschijnlijk eentje die ik zelf creëerde 😀

Ik weet dat ik mijn moeder plezier doe met iets wat chocolade bevat, maar toch wil ik af en toe eens iets anders.  Een citroentaart, met een frisse, zoetzure smaak en de lentekleur, leek me wel iets.

Omdat zo vaak zuivel gebruikt wordt in de recepten die ik vond, kreeg ik het idee om soyayoghurt uit te proberen. Deze is er tegenwoordig in een paar heerlijke smaken en gaf me meteen een aantal ideeën.  Of ze ook bruikbaar zouden zijn, moest blijken uit het resultaat van deze taart.

Het was toch even zoeken naar de perfecte smaakcombinatie van bodem en vulling en ook de structuur viel aanvankelijk een beetje tegen. :-/

In een eerste poging gebruikte ik olijfolie en een meelmengeling met vrij veel boekweitmeel.

De smaak was toch een beetje ‘verkeerd’;  vooral de olijfolie was te sterk.  Mijn voorkeur gaat uit naar de iets gezondere vetten en dus leek kokosolie het beste om hier te gebruiken.  Je hebt de keuze tussen de ontgeurde of de ‘cream’ of een combinatie van beide.  Hou je minder van een kokossmaak, dan is ontgeurde (zonder smaak) beter.

De uitgesproken boekweitsmaak heb ik getemperd door Schär C te gebruiken, in combinatie met mijn meelmengeling.  Hiermee kreeg ik een lekkere bodem, die voor meerdere taarten als basis kan dienen.

De citroenvulling was ook even zoeken.  Tot nu toe had ik nooit echt geëxperimenteerd met agar agar; een bindmiddel waarmee je ook sauzen kunt binden; in dessert of taart.  De verhouding vloeistof en agarpoeder variëert logischerwijs volgens de vloeibaarheid van de basisstoffen en de gewenste dikte die je wil bekomen.  Voor een taart als deze is het toch wel van belang dat je een solide citroenmengeling hebt, zodat je de taart ook effectief kunt aansnijden en mooie taartpunten hebt.

Niettegenstaande de yoghurt met de citroenen al lekker fris is, mocht de smaak iets intenser.  Een theelepel citroenaroma deed het 🙂  Let wel, het kan dus perfect zonder.

Het is alvast zeker dat deze soyayoghurt bijzonder geschikt blijkt te zijn om tot taartvulling te verwerken 😉

Krijg je al zin in deze lekkere taart?

Afbeelding

Bodem

  • 1 cup Schär C (125 g)
  • 1/2 cup GV meel (75 g)
  • 2 EL kokosbloemsuiker
  • snuif zeezout
  • 1/2 cup kokosolie/-cream (100 g)
  • 2 EL kokosmelk
  • 1 theelepel guargom (optioneel)

Werkwijze

  1. Oven voorverwarmen op 180°C
  2. Vet een springvorm in of beleg de bodem met bakpapier
  3. Meng alles goed door elkaar
  4. Verdeel goed over de bodem en maak opstaande rand, indien gewenst.  Probeer de bodem overal even dik te maken.
  5. Bak gedurende ca 20 minuten, tot lichtjes bruin

 

Citroenvulling

  • 500 ml soyayoghurt ctroen/limoen
  • sap van 3 citroenen
  • 1/4 cup ahornsiroop
  • 8 g agar agar
  • 1 theelepel vanille extract
  • 1 theelepel citroenextract (optioneel voor intense, frisse citroensmaak)
  • Enkele druppels gele voedingskleurstof (optioneel voor intensere kleur)

Werkwijze

  1. Doe het sap van de citroenen in een kookpotje en meng goed met de agar agar.  Breng tot het kookpunt.  Het citroensap dikt een beetje in.
  2. Meng intussen de soyayoghurt, ahornsiroop en vanille extract en meng het bij het citroenmengsel en laat dit een drietal minuten koken.  Goed blijven roeren.
  3. Haal van het vuur en doe er citroenaroma en kleurstof bij.  Laat het mengsel even afkoelen vooraleer over de bodem te gieten.
  4. Laat de taart een half uurtje afkoelen vooraleer in de koelkast te zetten. Het citroenmengsel stijft op tijdens het afkoelen.
  5. Na ca 3 uur in de koelkast is de taart etensklaar. Wil je het opstijven versnellen, zet de taart dan een uurtje in de diepvries.

 

 

Auteur: glutenvrije keuken

Na vele jaren gezondheidsproblemen kreeg ik in juli 2008 te horen dat ik coeliakie had. Dit was het begin van mijn glutenvrije leven. Ik vertel graag over mijn bak- en kookervaringen :-)

Geef een reactie

