glutenvrije keuken

Een blog over mijn alledaagse ervaringen met coeliakie

Chocoladeganachetaart

Een reactie plaatsen

Afbeelding

Toch meer zin in iets met chocolade? Dan is deze chocoladeganachetaart meer dan de moeite waard.

De basis, de bodem dus, is dezelfde als van de citroentaart die ik eerder postte. http://wp.me/p49Zsn-d5

De chocoladevulling is geheel melkvrij als je geschikte fondantchocolade neemt. Verkies je een suikervrije taart, neem dan een chocolade gezoet met maltitol of met stevia.

Een derde mogelijkheid is natuurlijk dat je de chocolade zelf gaat maken, maar daar heb ik me zelf nog niet aan gewaagd…. voorlopig 😉

Deze taart is dus volledig melkvrij en/of suikerarm te maken. 🙂

Ik bedacht, na het opstijven van de chocolade, dat het lekker combineert met fruit en heb er voor het serveren blauwe bessen opgelegd. Een volgende keer leg ik het fruit erop voor de taart in de frigo gaat, zodat het er een beetje in kan zinken…  😉

Afbeelding

Chocoladeganache

Ingrediënten

  • 200 g chocolade (-druppels)
  • 200 g kokosroom
  • 25 g gelatine opgelost in 100 ml warm water (of agar agar poeder)

Werkwijze

  1. Hak de chocolade of neem chocoladedruppels en doe deze in een warmtebestendige kom
  2. Warm de room op in een kookpot. (niet laten koken!)
  3. Giet de warme room over de chocolade en laat enkele minuten staan.  De room laat de chocolade smelten
  4. Intussen kun je het water opwarmen en de gelatine hierin oplossen.  Zet even apart om af te koelen
  5. Roer de room en de chocolade voorzichtig tot alles goed gemengd is.  Giet er het gelatinemengsel bij en meng dit goed
  6. Giet de chocladeganache over de taartbodem en zet de taart in de koelkast voor zo’n 2 uren
  7. Versier met fruit naar keuze

 

Afbeelding

Auteur: glutenvrije keuken

Na vele jaren gezondheidsproblemen kreeg ik in juli 2008 te horen dat ik coeliakie had. Dit was het begin van mijn glutenvrije leven. Ik vertel graag over mijn bak- en kookervaringen :-)

Geef een reactie

