glutenvrije keuken

Een blog over mijn alledaagse ervaringen met coeliakie

Tiramisubrownie

Een reactie plaatsen

Na moederdag, komt binnenkort de dag van de papa’s.

Geen idee of je kunt zeggen dat de vaders dan in de bloemetjes gezet dienen te worden, maar ik weet wel dat veel vaders best wel snoepers zijn en op deze dag ook wel iets bijzonders mogen krijgen. 🙂

Maar…. dit is best wel een superheerlijke traktatie voor iedereen die van chocolade én tiramisu houdt, dus ook voor de rest van de familie een lekkernij, of je nu glutenvrij moet eten of niet!

In deze versie heb ik de suiker zoveel mogelijk beperkt en ben ik gaan experimenteren met ‘Sukrin’. Deze suikervervanger is net zo zoet als suiker, maar is het dus niet.

De eerste reactie die ik van een proefpersoon kreeg?  “Dit is Sinterklaas en Kerst ineens!” 😀 Een mooier commentaar kan ik me niet indenken 😉

Oja, je kunt natuurlijk ook de brownie maken en daar van smullen 😉

Of een tiramisu….  Hiervoor kun je glutenvrije lange vingers (Schär) gebruiken, die je eerst even in sterke koffie met amanelextract (of amaretto) doopt.  De koekjes leg je op de bodem van een schotel en de tiramisu gaat er bovenop…  Vergeet niet om deze in de koelkast te zetten en ook dat deze de volgende dag nog lekkerder is! 😀

Dat geldt trouwens ook voor de tiramisubrownie…

Denk je dat je nog kunt wachten tot het vaderdag is om deze te maken?   :-/

P1040192

Brownie

Ingrediënten

  • 50 g amandelmeel
  • 2 EL kokosmeel
  • snuif zout
  • 125 kokosbloemsuiker
  • 150 g chocolade
  • 50 g kokosolie
  • 1 EL Vanille extract
  • 1 EL oploskoffie
  • 4 eieren

Bereiding

  1. Vet een brownievorm of rechthoekige ovenschotel in en warm de oven op 175°C
  2. Laat de chocolade, de kokosolie en de oploskoffie au bain marie smelten
  3. Breng het mengsel over in een grote kom en mix er 1 voor 1 de eieren door, op lage snelheid
  4. Doe er de suiker, het zout en de vanille bij en meng alles goed
  5. Amandelmeel en kokosmeel onderroeren.  Let op voor klontertjes!
  6. Giet het mengsel in de bakvorm en bak gedurende 30 minuten op 175°C
  7. Haal meteen uit de oven en laat de brownie volledig afkoelen

 

Bron : http://clemsansgluten.com/recette-gluten-brownie-fondant-au-moka/Afbeelding

Tiramisu

Ingrediënten

  • 4 eierdooiers
  • 3 eiwitten
  • 500 g mascarpone
  • 5 EL sukrin (suikervervanger) of kristalsuiker
  • 1 EL amandelextract (of Amaretto)

Bereiding

  1. Eierdooiers met 3 EL suiker(vervanger) witschuimig kloppig
  2. Amandelextract en mascarpone op een lage snelheid in het eierdooierschuim kloppen
  3. Klop de eiwitten samen met de resterende suiker(vervanger) schuimig en spatel dit voorzichtig bij het mascarponemengsel.  Ik gebruik hiervoor een pannenlikker
  4. Sprenkel een beetje amandelextract op.
  5. Stort de tiramisu op de brownie
  6. Versier desgewenst met een beetje cacaopoeder en zet in de koelkast om op te stijven

 

Afbeelding

Auteur: glutenvrije keuken

Na vele jaren gezondheidsproblemen kreeg ik in juli 2008 te horen dat ik coeliakie had. Dit was het begin van mijn glutenvrije leven. Ik vertel graag over mijn bak- en kookervaringen :-)

Geef een reactie

