glutenvrije keuken

Een blog over mijn alledaagse ervaringen met coeliakie

Noten Lucuma Repen

Een reactie plaatsen

Afbeelding

Wie denkt dat iets lekkers maken altijd ingewikkeld of moeilijk is, of dat je altijd een oven nodig hebt, heeft het fout.  Deze repen bewijzen het tegendeel 🙂

In het origineel recept wordt ahornsiroop gebruikt, maar dat heb ik gewoon weggelaten.  Lucuma zou eigenlijk een zoetmiddel zijn en dan wil ik dat toch wel eens ten volle kunnen proeven en dus enkel dit poeder gebruikt.

Hierdoor zijn deze repen geheel suikervrij en bevatten ze enkel gezonde vetten, veel vezels, veel mineralen én veel smaak.  Dat laatste is persoonlijk, dat geef ik toe.  Ik hou van de notensmaak en door je voorkeurnotenmengeling te gebruiken, is variatie in smaak ook mogelijk.  Dat spreekt me wel aan 😉

In deze versie gebruikte ik een beetje restjes van cashewnoten, pecannoten en walnoten en nam ik cashewnotenpasta.

Wie niet helemaal overtuigd is dat de repen zoet genoeg zouden zijn, kan er twee eetlepels ahornsiroop of rijstsiroop indoen.  Met honing kan het zeker ook.  Deze laatste laat ook nog eens toe de smaak te beïnlvoeden volgens de soort honing.

Ik zou zeggen… uitproberen!  😉

Ingrediënten

  • 1 1/4 cup noten of zaden naar keuze
  • 1/4 cup gemalen lijnzaad
  • 1/4 cup lucuma poeder
  • 1/4 cup ongezoete notenpasta (amandel, cashew,…)
  • 1/4 cup kokosolie
  • snuif zout
  • snuif kaneel (optioneel)

Werkwijze

  1. Maal de noten tot je een grof meel bekomt en doe dit samen met lijnzaad, lucuma, zout en kaneel in een kom en meng.
  2. Laat de kokosolie met de notenboter zachtjes smelten op een laag vuurtje.  Meng het gesmolten mengsel onder de notenmengeling tot je een samenhangend geheel hebt.
  3. Leg een stuk bakpapier in een rechthoekige schotel en stort hierin de mengeling.  Gebruik je hand of de achterkant van een lepel om alles zo egaal mogelijk te verdelen.
  4. Zet de schotel minstens een uur in de koelkast.  Hierna kun je gemakkelijk repen snijden.

 

Afbeelding

 

Bron :  http://www.sondibruner.com/2014/03/10/nutty-lucuma-bars/

 

 

Auteur: glutenvrije keuken

Na vele jaren gezondheidsproblemen kreeg ik in juli 2008 te horen dat ik coeliakie had. Dit was het begin van mijn glutenvrije leven. Ik vertel graag over mijn bak- en kookervaringen :-)

Geef een reactie

