glutenvrije keuken

Een blog over mijn alledaagse ervaringen met coeliakie

Zoete appeldip

Een reactie plaatsen

Ik hou heel erg van caramel, maar ook dit is niet altijd even gemakkelijk  glutenvrij te vinden , zeker als je ook glucose, maltose en dextrose en Dextrine moet vermijden. Deze worden heel vaak (meestal) uit tarwe gehaald.

Gelukkig reageert niet iedereen heel gevoelig op deze tarwebestanddelen, waarin overigens eigenlijk geen gluten meer zouden zitten!

Nu eet ik eigenlijk al lang niet zoveel ‘snoep’ meer als ik ooit deed, maar de zoete hunkering is wel gebleven.

Ik was al vaker receptjes tegengekomen waarin dadels verwerkt werd en waarvan telkens vermeld werd dat deze een caramelachtige smaak geven.  Foto’s van een zoete dipsaus op basis van dadels waarin je appelpartjes kunt dippen, kwamen vaak langs en bleven ergens in mijn achterhoofd hangen als ‘uit te proberen’.

Er wordt nogal geëxperimenteerd, dus een eenduidig recept vind ik nergens.  Tja, dan maar zelf aan de slag met wat ik in huis heb en uitvissen wat lekker smaakt…. 🙂

Een eerste poging viel zodanig mee dat ik meteen zeker wist dat ik dit wel vaker zou maken.

Ik gebruikte een restje amandelpasta, zonder toegevoegde suiker en toen die portie op was, heb ik echt mijn vingers afgelikt… nadat ik het kommetje uitlikte 😉

Het was een restje en ja, meteen terug naar de winkel voor een nieuw, was al te gek, zeker omdat ik nog wel het één en ander in huis heb waarmee het vast ook wel lekker zou zijn.

Cashewnoten bijvoorbeeld….

Ook deze versie valt meteen goed in de smaak en deze keer noteerde ik iets nauwkeuriger de werkwijze.

2014-03-17 13.40.52

Recept Zoete appeldip

Ingrediënten :

  • 1 cup ongezouten cashewnoten
  • 10 ongezoete dadels, zonder pit
  • Vanille extract of –mergpoeder
  • 2 eetlepels ahornsiroop/honing/rijststroop

Voorbereiding :

  1. Laat de cashewnoten een tweetal uren weken in water
  2. Snij de dadels in grove stukken en laat ook deze in water weken

 

Bereiding :

  1. Giet het weekvocht van de cashewnoten en spoel ze even na
  2. Doe dit in een keukenmachine en mix tot je een pasta bekomt
  3. Giet het vocht van de dadels in een aparte kom en mix nu ook de    dadels tot een pasta
  4. Doe notenpasta en dadelpasta samen in de keukenmachine en voeg de overige ingrediënten toe
  5. Doe hier 8 eetlepels van het dadelvocht toe en mix alles goed
  6. Je zult af en toe de randen naar beneden moeten schrapen zodat alles goed mengt en smeuïg wordt
  7. Afhankelijk van de dikte die je graag hebt, kun je nog een beetje vocht bijdoen
  8. Doe de appeldip in een kommetje en serveer met appelschijfjes.

 

Afbeelding

Tip : Probeer dit ook eens op een pannenkoek, (teff)wafels,…

Auteur: glutenvrije keuken

Na vele jaren gezondheidsproblemen kreeg ik in juli 2008 te horen dat ik coeliakie had. Dit was het begin van mijn glutenvrije leven. Ik vertel graag over mijn bak- en kookervaringen :-)

Geef een reactie

