glutenvrije keuken

Een blog over mijn alledaagse ervaringen met coeliakie

Hazelnotenchocoladewafels

Een reactie plaatsen

Het idee voor hazelnotenwafeltjes kwam er na een opmerking van mijn dochter, die geen pralinéchocolade mag eten omwille van de melk.  Ik bedacht dat er toch iets met een soort praliné moest te maken zijn, dat toch speciaal genoeg is en lekker is voor iedereen.

In eerste instantie dacht ik aan een koekje, eventueel met een vulling, maar dat kan ik later nog wel eens uitproberen.  Vandaag zijn het dus wafeltjes! 😀

Nu mag je je niet voorstellen dat deze wafels net zo fijn zijn als de chocoladevulling, maar de smaak gaat er aardig naartoe.  Ik heb de suiker beperkt, maar je kunt dit aanpassen naar eigen smaak. Heb je geen sukrin, dan kun je best kokosbloemsuiker gebruiken, maar ook gewone, witte suiker kan in dit recept.

Toch nog even vermelden dat de chocoladesmaak nu vrij goed doorsmaakt, als je de wafeltjes helemaal vers eet.  Als je hier niet van houdt, halveer je best de cacao.  Ik vind de smaak wel beter in balans als je ze eerst een tijdje laat rusten.

O ja, toch even vermelden dat mijn melkvrije dochter de wafeltjes ook lekker vindt 😉

Nu geloof ik wel dat de verhouding suiker/cacao beter smaakt als er meer zoetigheid doorsmaakt. We zijn immers best wel teveel gezoete voeding gewoon en dan is minder suiker wel even wennen. 😉

Over het bakken zelf; ik heb wel een wafelijzer, maar het is toch elke keer een gedoe om die boven te halen,…. vooral om die daarna ook terug proper te maken 😉  Als ik kon bakken zonder de afwas, zou ik aan de slag blijven, denk ik, maar hier zal ik vast en zeker niet de enige zijn die het zo aanvoelt 😀

Een tijdje geleden kocht ik in de Lidl silicone wafelvormen en eerlijk, dit is zo’n beetje een beste koop!  Ik heb immers de neiging om iets extra’s uit te proberen of te bakken, als de oven dan toch warm is en een paar wafels zijn in een mum van tijd klaar.  Ideaal als extraatje dus 😉  Hiermee zijn deze wafeltjes dus gebakken.

Afbeelding

Ingrediënten

  • 75 g hazelnotenmeel (fijngemalen hazelnoten)
  • 75 g kokosmeel
  • 2 EL kastanjemeel (EcoMil)
  • 2 EL cacaopoeder
  • 4 EL sukrin
  • 4 grote eieren
  • 150 g Avellana (twee potjes hazelnotenpudding van Nature Green)
  • 3 EL hazelnotenolie
  • 1 EL vanille extract

Bereiding

Verwarm de oven voor op 200°C of verwarm het wafelijzer.

Meng hazelnotenmeel, kokosmeel, kastanjemeel, cacao en sukrin.  Let op dat er geen klonters inblijven!

Mix hierbij de eieren, Avellana, olie en vanille extract tot een vloeiend beslag.

Bak de wafels.  Ik bakte ze in de oven en hoefde dus geen extra veststof te gebruiken om in te vetten.

Goed voor zo’n 18 kleine wafeltjes.

Voor wie de hazelnotenpudding niet kent… Je kunt dit in de betere natuurvoedingswinkels kopen en in het gamma heb je nog andere variaties.  Let wel, hierin is wel rietsuiker verwerkt!

Afbeelding

 

 

Auteur: glutenvrije keuken

Na vele jaren gezondheidsproblemen kreeg ik in juli 2008 te horen dat ik coeliakie had. Dit was het begin van mijn glutenvrije leven. Ik vertel graag over mijn bak- en kookervaringen :-)

Geef een reactie

