glutenvrije keuken

Een blog over mijn alledaagse ervaringen met coeliakie

Bananencakejes

Een reactie plaatsen

Van ontbijt tot gezond tussendoortje…
Wie graag bananen lust, heeft ze ook vaak in huis.  Het gebeurt dan wel eens dat er eentje overrijp blijft liggen; de schil is te zwart en niemand in de buurt die deze zo nog wil eten…. Zonde om een overrijpe banaan weg te gooien, want die zijn uitstekend geschikt om mee te bakken.  Ze zijn lekker zoet en en het dus vaak niet meer nodig er nog meer zoetstof in te doen.
Dit gebak sprak me meteen aan, al wou ik nu toch even het origineel recept aanpassen en kokosmeel gebruiken ipv amandelmeel.  Hierdoor bevatten ze minder vetten doch veel vezels.
Ik maakte ze in kleine, ronde cakevormen, waardoor ze ineens ook een heel handige grootte hebben om mee te nemen.
Deze vindt (bijna) elk kind wel lekker in zijn brooddoos 😉
 Afbeelding
Ingrediënten
  • 2 rijpe bananen
  • 3 eieren
  • 4 EL kokosmeel
  • 1 EL vanille extract
  • 1 tl bakpoeder

Werkwijze

  1. Verwarm de oven op 180°C
  2. Pureer een banaan met de staafmixer
  3. Doe er de eieren bij en mix goed
  4. Voeg vanille extract, bakpoeder en kokosmeel toe en mix tot een glad beslag.  Het wordt dikker naarmate het kokosmeel het vocht opneemt.
  5. Beboter kleine cakevormjes of muffinvormpjes met kokosolie en verdeel het beslag over de vormpjes.
  6. Snij de tweede banaan in schijfjes en verdeel deze over het beslag
  7. Bak ca 25 minuten.  Controleer even met een pin of brochettestokje of ze gaar zijn.

Laat even afkoelen vooraleer uit de vorm te halen.

 

Bron http://www.mindyourfeed.nl/

Auteur: glutenvrije keuken

Na vele jaren gezondheidsproblemen kreeg ik in juli 2008 te horen dat ik coeliakie had. Dit was het begin van mijn glutenvrije leven. Ik vertel graag over mijn bak- en kookervaringen :-)

Geef een reactie

