glutenvrije keuken

Een blog over mijn alledaagse ervaringen met coeliakie

Tiramisu trifle met rode vruchten

Een reactie plaatsen

Sommige mensen denken dat alles wat uit mijn oven komt altijd slaagt.  Dat zou ‘te gek’ zijn, maar helaas… niets is minder waar!

Het is wel zo dat wat mislukt is, maar alsnog goed van smaak of textuur is, naderhand een andere bestemming krijgt.  Soms komt zomaar ineens een idee in me op, soms moet het eventjes sudderen of krijg ik pas ideeën door receptjes van anderen te zien.

Een paar dagen geleden maakte ik ‘American cookies’ en ja, de eerste lading was niet gebakken zoals het hoort en de koekjes brokkelden in ontelbare stukjes, wat niet zo handig eet 😉  Gelukkig waren de volgende ladingen dan toch goed én de smaak zat eveneens goed 🙂

De kleine en grote kruimels, twee doosjes mascarpone met verlaagd vetghalte en  ‘op datum’, een flinke dagoogst frambozen uit de tuin en een doos aardbeien in de koelkast… meer had ik niet nodig om een rode vruchtentiramisu te bedenken, met verkruimelde chocoladekoekjes als bodem 😀

Toch vond ik dat het nog een beetje specialer kon, zeker omdat ik mijn vader, die superfan van tiramisu is, wil trakteren op iets lekkers voor vaderdag.  De lege confituur- en inmaakbokalen lachten me toe… misschien een trifle?  De koekjes als bodem en verder laagjes fruit en mascarponemengsel…. Moet lukken! 😉

Image

Ik maakte het mascarponemengsel met sukrin ipv gewone suiker.  Op deze manier smaakt het lekker zoet, zonder een al te grote invloed op de bloedsuikers. In de koekjes zit al meer dan genoeg suiker… :-p

Voor de koekjes nam ik een recept van Jeroen Meus (http://koken.vtm.be/met-meus-en-vork/recept/american-cookies) en verving de bloem door mijn glutenvrije mengsel.

Ingrediënten

  • 130 gr boter (kamertemperatuur)
  • 190 gr bruine suiker
  • 1 vanillestok
  • 1 ei (losgeklopt)
  • 1 el melk
  • 220 gr Glutenvrije meelmengeling
  • 1 theelepel bakpoeder
  • 250 gr pure chocolade

    Bereiding

    1. Snij de malse boter in kleine blokjes en meng ze met de suiker door elkaar. Dat kan je doen met een mixer of keukenrobot. Snij de vanillestok in twee. Schraap er de zaadjes uit en meng deze onder het mengsel. Voeg al kloppend het ei toe. Roer er de melk door. Zeef de bloem en het bakpoeder samen en meng het dan onder het beslag. Meng er de stukjes chocolade onder.
    2. Verwarm de oven op 180°C. Bedek een bakplaat met boterpapier. Leg afgestreken lepels deeg op het bakpapier. Laat voldoende afstand tussen de koekjes. Druk ze met een vork een beetje plat en bak ze vervolgens 20 minuten in de oven op 180°C goudgeel. Laat ze afkoelen.

 

De tiramisu maak ik als volgt :

Ingrediënten

  • 4 eierdooiers
  • 3 eiwitten
  • 500 g mascarpone
  • 5 EL sukrin (suikervervanger) of kristalsuiker
  • 1 EL amandelextract (of Amaretto)

Bereiding

  1. Eierdooiers met 3 EL suiker(vervanger) witschuimig kloppig
  2. Amandelextract en mascarpone op een lage snelheid in het eierdooierschuim kloppen
  3. Klop de eiwitten samen met de resterende suiker(vervanger) schuimig en spatel dit voorzichtig bij het mascarponemengsel.  Ik gebruik hiervoor een pannenlikker.

 

Image

Het assembleren was vrij eenvoudig.

Verkruimel de koekjes helemaal en verdeel een laagje op de bodem van een bokaal.  Hierop gaat een flinke lepel tiramisu en daarop het fruit.  Je mag best veel fruit gebruiken!  Ik was een beetje te zuinig en de smaak bleef nogal op de achtergrond.

Eventueel kun je natuurlijk ook een siroop maken, door vruchten met een beetje water op een zacht vuurtje te laten sudderen en, na afkoelen, even door een vergiet te laten lekken om zaadjes en stukjes uit te filteren. Dit doe je dan bij de fruitlaag.

Opnieuw een laagje tiramisu en koekjeskruimels, een restje triamisu en een vrucht om te versieren.

Het geheel minstens enkele uren, maar liefst tot de volgende dag,  in de koelkast laten opstijven vooraleer op te smullen 😀

 

Auteur: glutenvrije keuken

Na vele jaren gezondheidsproblemen kreeg ik in juli 2008 te horen dat ik coeliakie had. Dit was het begin van mijn glutenvrije leven. Ik vertel graag over mijn bak- en kookervaringen :-)

Geef een reactie

