glutenvrije keuken

Een blog over mijn alledaagse ervaringen met coeliakie

Tacoschotel

Een reactie plaatsen

Omdat het best wel een eind rijden is,  was ik nog niet eerder bij ‘Gusta’, de glutenvrije winkel in Antwerpen, geraakt. https://www.facebook.com/gusta.Antwerpen/info

Natuurlijk was ik wel nieuwsgierig wat daar nu echt allemaal te koop was dat ik nergens ander kon vinden.

Sorghum meel  stond dit in elk geval op mijn wenslijstje…. Hier wil ik immers de smaak van leren kennen, omdat het vaak in Amerikaanse recepten gebruikt wordt.  Ja, ik ben nu eenmaal een nieuwsgierig Aagje en wanneer iets meermaals onder mijn aandacht komt én nog gezond blijkt te zijn ook, wil ik dit testen, als ik daar de kans toe krijg 😀

Verder had ik ook in mijn achterhoofd dat ik daar een melkvrije kaas kon vinden.  Ja, op basis van soya is best wel veel te vinden, maar deze is voor mijn gezin niet geschikt.  Dochterlief mist kaas het meest sinds ze opnieuw niets van melkbestanddelen meer kan verdragen.  Ik vermoed dan ook dat ook andere mensen dit als een gemis ervaren en op zoek gaan naar alternatieven.

Bij ‘Gusta’  vind je dit :

http://store.veganessentials.com/teese-soy-free-vegan-cheese-by-chicago-vegan-foods-p2318.aspx

Nu wil ik toch ook iets maken wat lekker is, hahaha, ja, wat had je nu gedacht :-D, maar tegelijk ook iets speciaals en wat zonder kaas toch helemaal anders smaakt.  Het meelexperiment zal voor een ander keertje zijn 😉

Ik vond een zakje burritokruiden in de kast en had gehakt…. Het idee voor iets taco-achtigs ontstond en het werd een tacoschotel geworden. 🙂

Best wel een spannend experiment en ik hoopte dan ook dat de huisgenoten de schotel konden smaken, al is dat altijd een beetje afwachten…

Omdat deze schotel geen volledige maaltijd is, heb ik er een aardappelgratin bij gemaakt, die hier geregeld op tafel komt.  Hiervan weet ik toch al zeker dat ze die lusten 😉

2014-06-04 10.07.05

Ingrediënten

  • 500 g gehakt
  • 1 zakje Burrito mix (Tex Mex) of  3 EL Tacokruiden
  • 3/4 cup water
  • 6 grote eieren
  • 1 brikje rijstroom
  • Snuif zout
  • Peper naar smaak
  • 200 g gemalen ‘Teese’ Cheddar

Werkwijze

  1. Oven voorverwarmen op 170°C
  2. Ovenschotel invetten
  3. Gehakt rul bakken in een pan
  4. Voeg de kruiden en het water bij en roer dit goed.  Laat dit een paar minuten op een zacht vuurtje sudderen, tot de saus ingedikt is.
  5. Doe dit in de ovenschotel
  6. In een grote kom doe je de  eieren, room, peper en zout en klop dit goed.  Giet dit gelijkmatig over het vlees.
  7. Strooi hier de cheddar over
  8. Bak gedurende 30 minuten.
  9. Voor een korstje, zet je de schotel nog even onder de grill.

 

Serveer hierbij  tomatenblokjes, geplette avocado met limoensap,peper en zout oftwel guacamole  (en zure room voor wie niet melkvrij hoeft)

2014-06-04 13.45.43

Ik serveerde hierbij een aardappelgratin.

Ingrediënten

  • Zoete aardappelen (2 à 3)
  • gewone aardappelen (3 à 4/ of in deze verhouding)
  • kokosmelk/rijstmelk/rijstroom of een combinatie van deze
  • peper
  • zout
  • nootmuskaat
  • glutenvrij paneermeel

Werkwijze

  1. Ovenschotel met olijfolie besprenkelen
  2. schil de aardappelen en zoete aardappelen en snij deze in schijfjes van gelijke dikte.  Ik gebruik hiervoor een mandoline
  3. Verdeel de schijfjes, afwisselend, in de schotel
  4. Kruid met peper, zout en nootmuskaat
  5. Giet kokosmelk over de schijfjes tot ze min of meer helemaal bedekt zijn
  6. Strooi hier een flinke laag paneermeel over
  7. Bak op 180°C gedurende ca 45 minuten of tot de aardappelen zacht zijn en het vocht quasi helemaal verdwenen is.

 

Auteur: glutenvrije keuken

Na vele jaren gezondheidsproblemen kreeg ik in juli 2008 te horen dat ik coeliakie had. Dit was het begin van mijn glutenvrije leven. Ik vertel graag over mijn bak- en kookervaringen :-)

Geef een reactie

