glutenvrije keuken

Een blog over mijn alledaagse ervaringen met coeliakie

Fruitsnoepjes

Een reactie plaatsen

Zomerse temperaturen zorgt voor veel en lekker, zoet, fruit.  In de tuin zijn de frambozen rijkelijk aan het rijpen, wat ik heerlijk vind 😀

Vorige zomer had ik ook al zo’n goede oogst en maakte ik vrij veel confituur en gelei, coulis, siroop,… Vandaag maakte ik nog eens iets anders, namelijk gezonde snoepjes 🙂  Omdat dit ook voor mij een eerste keer was, toch een beetje onzeker ivm verhoudingen en hoe het resultaat zou worden.

In eerste instantie twijfelde ik of ik de zaadjes uit de puree zou filteren… Anderzijds betekent dit natuurlijk extra werk en in deze verzengende hitte, had ik daar niet zo’n zin in :-p Dit wordt dus dé test der snoeptesten en straks weet ik dus te vertellen of ik spijt moet hebben van mijn besluit of net niet… Spannend alweer 😉

Het recept vraagt om 1 1/2 cup vruchtenpuree of -sap.  Ik plukte zo’n 600 g frambozen en maakte hiervan puree met de blender.  Dit kwam overeen met die anderhalve cup.  Op deze manier is het sneller en gemakkelijker in te schatten hoeveel fruit je kunt gebruiken voor deze snoepen.

Het leuke van de zomer…. variatie in fruit en puur of gecombineerd… Zonder toegevoegde suikers.

Kun je je een leukere manier bedenken om ook kinderen een portie fruit te laten eten?

Image

Ingrediënten

  • 1 ½ cup fruitpuree of sap
  • 4 zakje gelatine (Dr. Oetker) of 40 g Aroswroot
  • 4 EL Sukrin, honing of ahornsiroop of een mengeling hiervan (naar smaak meer of minder zoeten)
  • 1 thl vanille extract

Werkwijze

  • Doe het vruchtensap in een kookpot en doe er de gelatine of arrowroot over. Meng dit goed
  • Warm dit roerend op tot alle gelatine is opgelost. Je krijgt een lopender mengsel dan eerst. Wil je helemaal zeker zijn, neem dan een beetje vruchtenpuree tussen te vingers. Voel je geen korreltjes meer, dan is het klaar.
  • Doe hierbij de zoetstof en meng dit goed.
  • Giet het geheel in een rechthoekige schotel of in snoepvormpjes.
  • Zet dit minstens 3 uren in de koelkast om op te stijven
  • Haal uit de vormpjes of snij kleine vierkantjes.

Image

 

Auteur: glutenvrije keuken

Na vele jaren gezondheidsproblemen kreeg ik in juli 2008 te horen dat ik coeliakie had. Dit was het begin van mijn glutenvrije leven. Ik vertel graag over mijn bak- en kookervaringen :-)

Geef een reactie

