glutenvrije keuken

Een blog over mijn alledaagse ervaringen met coeliakie

Pizza

2 reacties

Het experimenteren gaat verder… 😉

De vegan, glutenvrije, sojavrije mozarella had ik nog altijd niet uitgeprobeerd, dus vandaag pizza op het menu 🙂

In de kast stond ook nog een pak van ‘Bauckhof’ om een pizzabodem mee te maken, wat ideaal bleek te zijn.

Image

Bij de inhoud van het zakje moet enkel lauw water en olijfolie toegevoegd te worden, goed kneden en uitrollen tot een grote of twee gewone pizzabodems.  Het hoeft niet eerst te rijzen en kan meteen belegd worden.  Gemakkelijk toch! 😀

Ik heb toch de bodem eerst een tiental minuten laten voorbakken en dan pas belegd.  Dat bleek een goed idee te zijn, want met de verse tomaatjes en ananas kwam het anders misschien niet helemaal goed 😉

Image

Op de kleine pizza gebruikte ik de MozzaRisella, die ik bij ‘Gusta’ in Antwerpen kocht.

Deze pizza was voor mijn melkvrije dochter bedoeld en ik liet haar die dan ook zelf beleggen.  Ja, dàt is het leuke aan zelfgemaakte pizza… Je legt er gewoon op wat je lekker vindt! 😉

Voor haar was dit dus ook de allereerste keer in jaren dat ze deze zou eten met iets kaasachtigs erop.  Het raspen liet ik ook aan haar over.  Een volgende keer snijden we toch maar lekker plakjes, want deze ‘kaas’ is vrij zacht en in de oven gaat het hoe dan ook toch smelten.

Image

De bevindingen van ‘pizza met MozzaRisella’ zijn positief 😀

Het maakte de pizza in elk geval ‘normaler’ en de smaak ging richting ‘échte pizza’, hij ziet er trouwens ook meer als een normale pizza uit en we weten allemaal dat het oog ook wat wil 🙂

Het verdict luidt dan ook…. “Voor herhaling vatbaar!”

De hoeveelheid deeg dat je met één verpakking kunt maken, is ruim voldoende om zeker drie normale pizza’s mee te maken, tenzij je een dikke bodem verkiest.

Voor mezelf belegde ik een bakplaat vol pizzadeeg en belegde die met tomatensaus, rode en witte ui, champignons, gekookte hesp (Cock’s Fresh), ananas, zoete paprika, basilicum en met gewone emmentaler en cheddar.  Het geheel ook nog rijkelijk bestrooid met pizzakruiden.

Veel te groot, maar lekker genoeg om morgen opnieuw pizza te kunnen eten of zou ik die invriezen voor volgende week…. ?  Lijkt me ook wel handig.

😉

Image

Auteur: glutenvrije keuken

Na vele jaren gezondheidsproblemen kreeg ik in juli 2008 te horen dat ik coeliakie had. Dit was het begin van mijn glutenvrije leven. Ik vertel graag over mijn bak- en kookervaringen :-)

2 thoughts on “Pizza

  1. Klinkt goed! Weet je of de Mozzarisella ook in Nederland verkrijgbaar is? Wij hadden een goed merk voor melkvrije ‘kazen’ van Tofutti maar dat is van de markt gehaald. Nu zijn we dringend op zoek naar alternatieven.

    Like

    • Hoi Ingrid, ik weet het niet helemaal zeker, maar ik dacht wel dat je het in Nederland ook al in sommige natuurvoedingswinkels kunt krijgen. Ook online kun je het eventueel bestellen. Ik heb zelf bij mijn favoriete biowinkel gevraagd of ze het geleverd konden krijgen en in hun assortiment houden. Misschien ook even bij jou in de buurt navragen?

      Like

Geef een reactie

