glutenvrije keuken

Een blog over mijn alledaagse ervaringen met coeliakie

Frambozenpudding

Een reactie plaatsen

Volop frambozen in de tuin, dus dagelijks ga ik even plukken. Gemiddeld, op een warme, zonnige dag,  krijg ik een halve kilo fruit ineens en ja, daar probeer ik dus het één en ander mee te maken; niet alleen ‘snoepjes’ dus 😀

Frambozenconfituur is heerlijk, vind ik.  Een boterham hiermee… Mmmm net een taartje…. 😉

Af en toe maak ik er ook een coulis mee; een handvol bessen in de blender pureren en daar dan een eetlepel ahornsiroop bij en nog even kort mixen en voila…. Heerlijk in yoghurt of op ijs, maar net zo goed als smaakmaker in cake of taart of…. wat dacht je van  pudding?

Pudding… Even nadenken hoe ik dat aan boord wil leggen en uiteindelijk gewoon een vanillepudding gemaakt, hierbij een deel van de melk vervangen door frambozenpuree.

Wanneer dit afgekoeld is, versieren met wat verse frambozen en kokosroom of soyaroom.  Op deze manier heb je een fris dessert of tussendoortje met een zomers tintje  🙂

Image

Ingrediënten

  • Zakje vanillepuddingpoeder (50 g)
  • 300 g frambozenpuree (of ander seizoensfruit)
  • 3 EL ahornsiroop of sukrin of zoetstof naar keuze + 1 EL voor de slagroom
  • 600 ml magere kokosmelk  (bv van Alpro of Kiara) (of melk naar keuze)
  • Kokosroom of soyaroom

Werkwijze

  1. Hou een kop melk apart en roer hier vanillepoeder onder tot het goed opgelost is.
  2. Breng de rest van de melk met de 3 EL zoetstof aan de kook en haal even van het vuur.
  3. Roer er de frambozenpuree bij;
  4. Voeg puddingmengsel, ervoor zorgend dat alles goed gemengd is, en breng al roerend aan de kook.
  5. Laat het geheel nog een minuutje goed doorkoken
  6. Giet het mengsel in schaaltjes voor individuele porties;  glazen schaaltjes of confituurbokalen zijn uitermate geschikt.
  7. Terwijl de pudding afkoelt, maak je slagroom door die op te kloppen met zoetmiddel naar keuze.  Hou je van erg zoet, kun je er meer eetlepels indoen. Laat afkoelen in de koelkast.
  8. Wanneer de pudding helemaal afgekoeld is (in de koelkast), versier je elke portie naar keuze. Een laagje frambozen met daarop een paar lepels slagroom, of andersom….
  9. Versier met een beetje cacaopoeder en frambozen

 

Oja, ook zonder de topping is dit lekker, dus als je het zonder de slagroom wil, zal het net zo goed smaken 😉

Eet smakelijk! 🙂

 

 

 

Auteur: glutenvrije keuken

Na vele jaren gezondheidsproblemen kreeg ik in juli 2008 te horen dat ik coeliakie had. Dit was het begin van mijn glutenvrije leven. Ik vertel graag over mijn bak- en kookervaringen :-)

Geef een reactie

