glutenvrije keuken

Een blog over mijn alledaagse ervaringen met coeliakie

Rode vruchtenkoek

Een reactie plaatsen

Heel af en toe heb ik gewoon zin om iets nieuws te proberen, zonder dat het moeilijk, ingewikkeld, lang,…. hoeft te zijn.  Gewoon even snel een lekkernijtje voor bij de koffie of als tussendoortje   😉  Gek genoeg blijf ik het graag een beetje uitdagend houden en zie ik altijd wel één of ander eindresultaat voor ogen.  Soms komt het uit, soms lijkt het er absoluut niet op…. Zo gaat het ook wel met de smaken.

Deze koeken zijn best leuk om te maken en veel gemakkelijker nog dan ik had verwacht.  Mooi meegenomen dus 😀

De smaak… Hmm, die valt dus ook goed mee; zelfs zonder de vulling zijn dit lekkere koeken; net zoet genoeg om lekker te zijn.

Het uitzicht….. Awel, ik vind ze schattig en net iets specialer dan een ronde vorm…. Kun je toch lekker mee trakteren   😀

Image

Ingrediënten

  • Vulling :
  • 2 cups vruchten, zoals aardbeien, frambozen, bosbessen,…
  • 2 EL zoetstof naar keuze (Sukrin, kokosbloemsuiker,..)
  • Koek :
  • 1 cup amandelmeel
  • 1/4 cup Glutenvrij meel
  • 2 EL zoetstof (Sukrin, kokosbloemsuiker,…)
  • 1 theelepel guar- of xanthaangom
  • Snuif zout
  • 1/4 cup koude boter in stukjes
  • 2 – 4 EL ijskoudwater

Werkwijze

  1. Oven voorverwarmen op 175 °C
  2. Voor de vulling snij je de vruchten in stukjes, indien nodig, en meng met 2 EL sukrin
  3. Voor de koeken meng je amandelmeel, glutenvrij meel, sukrin, guargom en zout in een kom en meng alles goed
  4. Doe er de boter in stukjes bij en mix tot je een kruimeling deeg hebt
  5. Voeg nu, lepel per lepel, het ijskoud water toe en mix goed tot een samenhangend deeg.
  6. Leg de deegbal op een siliconemat of bakpapier en leg er nog een vel bovenop.  Rol het deeg uit tot de gewenste dikte.
  7. Gebruik een koekjesvorm of cirkel om koekjes uit te snijden en leg deze op een met bakpapier (of siliconemat) belegde bakplaat. Doe dit tot alle deeg op is.
  8. Met een lepel leg je een kleine hoeveelheid vruchtenmengsel op het midden van een koek; zorg dat de randen vrij blijven.
  9. Leg hier voorzichtig een tweede vorm op.  Druk de randjes goed aan, eventueel met een vork, om ze dicht te maken.
  10. Zorg dat er aan de bovenkant een opening is, om de stoom eruit te laten.  Gebruik hier eventueel een scherp mes voor.
  11. Bak de koeken gedurende 15 – 20 minuten tot ze goudbruin zijn.  Laat goed afkoelen, ze worden hierdoor ook iets krokanter.

 

Image

Bron :http://alldayidreamaboutfood.com/2013/07/strawberry-hand-pies-low-carb-and-gluten-free.html

 

Auteur: glutenvrije keuken

Na vele jaren gezondheidsproblemen kreeg ik in juli 2008 te horen dat ik coeliakie had. Dit was het begin van mijn glutenvrije leven. Ik vertel graag over mijn bak- en kookervaringen :-)

Geef een reactie

