glutenvrije keuken

Een blog over mijn alledaagse ervaringen met coeliakie

Pindakaasblondies

Een reactie plaatsen

Geen idee waarom, maar hier worden normaal altijd brownies gemaakt en er bestaan ook blondies 😀

Eerlijk gezegd wist ik tot voor kort niet eens van hun bestaan af… ttz.  ik had die naam nog nooit gehoord en kon me er de eerste keer dan ook helemaal niets bij voorstellen.

Wie had anders gedacht dan dat ik toch wel nieuwsgierig werd naar de smaak en of het echt wel te vergelijken is qua consistentie en of de smaak net zo aantrekkelijk is als die van brownies.  Er zijn natuurlijk meerdere recepten te vinden, maar een amateurbakker moet ergens beginnen, nietwaar? 😉

Er zat nog net genoeg pindakaas in de pot en ja, hier komt ook nog chocolade bij te pas… Misschien gaf dit me net een zeker gevoel van ‘komt wel goed’… Met chocolade kan het toch niet fout lopen, hé 😀

Het originele recept sprak van een schotel van 8 x 8 inch, wat ik niet heb.  Ik nam een kleine, rechthoekige overschaal van 13 x 8 cm en vind dat ideaal.  Mijn blondies hebben de ideale hoogte, de ideale textuur en de ideale smaak.  Wat kan ik nog meer verlangen? 😉

Image

Ingrediënten

  • 1 cup amandelmeel
  • 1/2 tsp bakpoeder
  • 1/4 tsp salt
  • 1/2 cup pindakaas
  • 1/4 cup gesmolten boter
  • 1/2 cup Sukrin
  • 2 eieren
  • 1 tsp vanilla extract
  • 1/2 cup Bakvaste chocoladedruppels of chocolade zonder suiker in kleine stukjes

Werkwijze

  1. Oven voorverwarmen op 170 °C en rechthoekige ovenschotel invetten.
  2. Doe amandelmeel, bakpoeder en zout in een kom en meng dit.
  3. In  een grote kom doe je de pindakaas, de boter, sukrin en mix tot een homogeen geheel.
  4. Mix hierin de eieren en vanille extract.
  5. Meng hier nu het amandelmeelmengsel bij, tot je een glad mengsel bekomt en doe er op het laatst de chocalade bij.
  6. Giet in de ingevette ovenschotel en maak de bovenkant glad.
  7. Bak ca 15 à 20 minuten, tot de bovenkant lichtjes bruin is.  Heb je het liever cake-achtiger, laat het dan zeker 20 minuten bakken!
  8. Laat afkoelen voor het serveren.

 

Je bewaart de blondies best in een afgesloten doos in de koelkast.

 

Bron : http://peaceloveandlowcarb.com/2014/03/peanut-butter-chocolate-chip-blondies.html

Auteur: glutenvrije keuken

Na vele jaren gezondheidsproblemen kreeg ik in juli 2008 te horen dat ik coeliakie had. Dit was het begin van mijn glutenvrije leven. Ik vertel graag over mijn bak- en kookervaringen :-)

Geef een reactie

