glutenvrije keuken

Een blog over mijn alledaagse ervaringen met coeliakie

ZonderKaas-Saus

Een reactie plaatsen

Kaassaus waar geen kaas aan te pas komt…. Klinkt dit niet bijzonder? 😀

Als ik de titel las (zie bron onderaan), was ik al meteen geïnteresseerd en ging vol concentratie het hele recept lezen.

Ik hou er helemaal niet van soya als substituut te gebruiken, maar de vaganistische, en dus melkvrije, opties voor iets “kaasachtigs’ zijn daardoor erg beperkt.

Nu kan ik ook wel zeggen dat het ontelbaar horen hoe hard dochterlief kaas mist, mijn aandacht extra naar dit recept trok en ik het dus zeker wou uitproberen.

Het ziet er lekker uit, is niet moeilijk te maken én lijkt me wel lekker om in meerdere recepten uit te proberen als kaassausvervanger.

Ik kan in elk geval al zeggen dat het lekker smaakte bij gebakken aardappels met gestoomde vis en veel wortels, prei en Bloemkool! 😀

Als dipsaus bij wortels is het alvast ook lekker.

Het zou lekker zijn bij chips, wat het ook geschikt maakt voor een hapje voor de buis of bij het aperitief.

Benieuwd waar jullie het graag bij hebben…  Laat maar weten, dan probeer ik het uit! 🙂

P1080488

Ingrediënten

  • 750 ml water
  • 1/3 cup rauwe cashewnoten
  • 2 EL gistvlokken (optioneel)
  • 1 grote geraspt of in dunnen plakjes gesneden wortel
  • 2 ½ theelepel gemalen uienpoeder
  • ¼ theelepel gemalen knoflookpoeder
  • een flinke snuif zout
  • 1 EL citroensap
  • 1 EL tahin (sesampasta)
  • ¼ cup milde olijfolie
  • 3 EL tapioca- of maïszetmeel (let op glutenvrij!)

Werkwijze

  1. Doe 250 ml water samen met de eeste zeven Ingrediënten in een blender en mix tot een lopende, dikke substantie
  2. Voeg de olie toe en mix opnieuw goed
  3. Mix nog eens met de 3 EL zetmeel. Zorg ervoor dat alles heel goed gemengd is.
  4. Giet in een kookpotje
  5. Spoel de blenderkom met de rest van het water en giet dit bij het mengsel
  6. Breng op een matig vuurtje, al roerend aan de kook
  7. Laat even doorkoken tot het indikt.
  8. Haal van het vuur.
  9. Serveer dit warm of koud 🙂

 

Bron : http://jenniferskitchen.com/2014/04/healthy-cheese-sauce.html

Auteur: glutenvrije keuken

Na vele jaren gezondheidsproblemen kreeg ik in juli 2008 te horen dat ik coeliakie had. Dit was het begin van mijn glutenvrije leven. Ik vertel graag over mijn bak- en kookervaringen :-)

Geef een reactie

