glutenvrije keuken

Een blog over mijn alledaagse ervaringen met coeliakie

Krokante (zomer)fruitschotel

Een reactie plaatsen

Deze tijd van de zomer is het aanbod van fruit zo groot, dat ik er maar niet genoeg van krijg.  De frambozen in de tuin beginnen aan hun tweede adem (ik heb twee soorten die niet allemaal op hetzelfde moment vruchten dragen), de blauwe bessen, abrikozen, perziken, kersen,…. Ik vind alles lekker 🙂  Ik heb dit alles niet in eigen tuin, dus koop ik het in de fruitwinkel, waar ik uitkijk naar wat op dat moment het voordeligst is.  Dit houdt in dat ik af en toe héél veel fruit ‘moet’ eten.

Ik had frambozen, bosbessen en een overrijpe banaan. 🙂

Vandaag postte een gepassioneerde bakster haar recept voor ‘Blueberry crisp’ en ik ging aan de slag.  Ik had niet alle ingrediënten in huis, dus even nagekeken waardoor ik het kon vervangen en wat dan de hoeveelheden zouden moeten zijn om een goed, lekker resultaat te bekomen.  Ook hierbij wou ik zoveel mogelijk voedzame ingrediënten gebruiken, net zoals dat in het originele recept  het geval is.  Met kastanjemeel en boekweitvlokken denk ik vrij goed in mijn opzet geslaagd te zijn. 😉

 De vezels zijn in elk geval mooi meegenomen, want veelal is het glutenvrije eten, dat je koopt, vezelarm. 😦 P1080547 Ingrediënten

  • 600 g fruit (bv blauwe bessen, frambozen, kersen,…)
  • 1 EL tapiocameel
  • 1/2 cup kastanjemeel
  • 1/2 cup sorghummeel
  • 1/4 cup maïsmeel (Schär C) of rijstmeel
  • 1/2 cup boekweitvlokken
  • 2/3 cup kokosbloemsuiker
  • 1 thl kaneelpoeder
  • 1 thl xanthaangom (optioneel)
  • snuif zout
  • 8 EL (plantaardige) boter

P1080560Werkwijze

  1. Verwarm de oven voor op 180°C
  2. Ovenschotel invetten
  3. Fruit wassen en droogdeppen en in een kom doen
  4. Doe hier het tapiocameel bij en schud voorzichtig tot alle fruit ermee bedekt is
  5. Giet in de ovenschotel
  6. Meng nu alle melen, kruiden, xanthaangom, suiker en boekweitvlokken in een kom
  7. Voeg er de halfzachte boter in stukjes bij en meng goed met je handen tot je een licht samenhangend kruimeldeeg hebt
  8. Verdeel het kruimeldeeg over het fruit
  9. Bak gedurende ca 40 minuten.  Het is klaar als je fruitbroebels aan de randen ziet verschijnen en de korts gebruind is.
  10. Laat een tiental minuten afkoelen vooraleer op te dienen.

 

Bron : http://glutenfreegoddess.blogspot.be/2014/07/new-gluten-free-blueberry-crisp.html

Auteur: glutenvrije keuken

Na vele jaren gezondheidsproblemen kreeg ik in juli 2008 te horen dat ik coeliakie had. Dit was het begin van mijn glutenvrije leven. Ik vertel graag over mijn bak- en kookervaringen :-)

Geef een reactie

