glutenvrije keuken

Een blog over mijn alledaagse ervaringen met coeliakie

Vanillerepen

Een reactie plaatsen

Kennen jullie ‘nanaimo bars’?  Ik kende het niet, maar het ziet er op de foto’s erg smakelijk uit.  Het komt uit Canada.  Nu ja, bevat wel veel suiker, maar ik kan me best wel voorstellen dat een zoetebek dat niet zo erg vindt van tijd tot tijd. De repen hoeven niet gebakken te worden, daarom hou ik deze in mijn achterhoofd voor een ‘niet-bak-bui’ 😉

Hoe dan ook, het principe van de smaken samen, spreekt me wel aan… Chocolade, noten en vanille. 😀 Als ik daar nu nog eens iets  extra gezonds kan bijdoen, de suiker vervang door kokosbloemsuiker,…. Daar moet toch iets lekkers mee te maken zijn, denk je niet?

Het zijn voedzame vanillerepen geworden, die echt wel lekker zijn.  De middelste laag is karamelachtig kleverig.  😉 In elk geval moeilijk om het bij één stukje te houden, vind ik.  Gelukkig heb ik kleine repen gesneden en kun je ze gemakkelijk bewaren in de koelkast of zelfs een voorraadje in de diepvries, zolang je ze maar in een goed afgesloten doos steekt  😀

P1080512

Ingrediënten bodem

  • 250 g amandelmeel
  • 100 g kastanjemeel
  • 100 g kokosschaafsel
  • 50 g kokosbloemsuiker
  • 1 EL Fiberhusk (Psylliumvezel)
  • 1 EL Chiazaad
  • 4 EL cacaopoeder
  • 100 g kokosboter
  • 2 eieren

Werkwijze

  1. Verwarm de oven op 180°C
  2. Bekleed een bakvorm met bakpapier.
  3. In een kom meng je de droge ingrediënten.
  4. Op een laag vuurtje laat je de kokosboter smelten en voeg je de suiker en cacaopoeder toe.  Roer dit goed.
  5. Voeg het botermengsel bij het meel en meng goed.
  6. Doe nu de eieren erbij en meng dit met je handen tot een samenhangende massa.
  7. Duw de massa met je handen in de ovenschotel, ervoor zorgend dat ook de hoekjes en de kantjes bedekt zijn.
  8. Bak gedurende 20 minuten

 

Ingrediënten middelste laag

  • 100 g kokosboter
  • 5 EL kokosmelk
  • 50 g puddingpoeder
  • 1 cup fijngemalen kokosbloemsuiker
  • 5 druppels stevia

Werkwijze

  1. Doe het puddingpoeder bij de melk en meng dit tot een papje
  2. Mix dit papje met de overige ingrediënten
  3. Doe dit over de afgekoelde bodem en spreid het zo egaal mogelijk uit.
  4. Zet in de koelkast gedurende een tweetal uren of een half uur in de diepvries

P1080515

Ingrediënten bovenste laag

  •  6 repen pure chocolade (of melkchocolade)
  • 3 repen witte chocolade

Werkwijze

  1. Smelt de pure chocolade en smeer die over de vanillelaag.  Probeer ook de hoekjes niet te vergeten!
  2. Smelt de witte chocolade en smeer deze nonchalant over de bruine chocolade
  3. Meng voorzichtig een beetje met een lepel of stokje.  Het oog wil immers ook wat 😉

 

Tip : wil je liever suikerarm, kies dan voor een suikervrije chocolade

Afwerking

  1. Zet de schaal gedurende enkele uren in de koelkast, of als je niet te lang wil wachten, een half uur in de diepvries.
  2. Neem een groot mes en hou dit even onder heet water.  Op deze manier lukt het gemakkelijker om stukken of repen te snijden.
  3. Bewaar afgesloten in de koelkast

 

 

 

Auteur: glutenvrije keuken

Na vele jaren gezondheidsproblemen kreeg ik in juli 2008 te horen dat ik coeliakie had. Dit was het begin van mijn glutenvrije leven. Ik vertel graag over mijn bak- en kookervaringen :-)

Geef een reactie

