glutenvrije keuken

Een blog over mijn alledaagse ervaringen met coeliakie

snickerdoodle-cake

Een reactie plaatsen

Geen idee waarom, maar ik vind ‘snickerdoodle’ leuk klinken. 😀

Misschien omdat het me aan ‘snickers’ doet denken… alhoewel ik die nooit graag at…. :-/

Misschien omdat ik geen idee had wat ‘snickerdoodlecookies’ inhield, laat staan ‘snickerdoodlecake’ of ‘snickerdoodlebars’….. Nu ben ik er al wel even achter dat dit betekent dat er kaneel in gebruikt wordt 😉

Vanuit een ‘normaal’ recept voor  ‘snickerdoodle-bars’ ben ik op het idee gekomen om er een cakevariant van te maken.  Daar ik het recept wil delen, alsook enkele mogelijke variaties qua smaken, spreekt voor zich…. 😉

Ook de koffievariant werd geproefd en goedgekeurd door meerdere mensen, wat mij dan weer aanzet om nog meer variaties en smaken te gaan bedenken.

Het leuke aan dit recept is, dat je de basis kunt aanpassen en net zo goed suikerarm, suikervrij, melkvrij,…. kunt maken.  Het is bovendien ook snel klaar.  Hou er wel rekening mee dat elke oven anders is, dus hou de baktijd in de gaten en prik er op het einde even met een brochettepin of vork.  Als er niets meer aan blijft kleven, is de cake gaar 🙂

Oja, het glazuur…. Ik nam voor een keertje suiker om dit te maken, maar voor een suikerarme/-vrije variant kun je kokosbloemsuiker of sukrin of om het even welke suikervervanger proberen. Je kunt ook kokosboter met een beetje stevia en vanille of cacaopoeder mengen en dit over de cake gieten.  Vergeet niet dat kokosolie vloeibaar wordt door warmte, wat in de zomer als eens voorvalt 😉

P1080595

Ingrediënten:

  • 2 1/3 cups bloem (2/3 cup rijst, 2/3 cup ketan, 2/3 Schär C, 1/3 meelmengeling)
  • 1 1/4 thl bakpoeder
  • 1/2 thl zout
  • 3/4 cup zachte boter (margarine of kokosolie)
  • 1 1/4 cups suiker (te vervangen door kokosbloemsuiker)
  • 1/2 cup bruine suiker (te vervangen door kokosbloemsuiker)
  • 3 eieren
  • 1 thl vanille extract
  • 1 thl xanthaangom

Kaneelvulling:

  • 1 EL suiker
  • 1 thl kaneel

Glazuur:

  • 1 cup bloemsuiker
  • 1 to 2 EL melk
  • 1/4 thl vanille extract

P1080597

Werkwijze :

  1. Oven voorverwarmen op 175°C
  2. De bodem van een vierkante schotel invetten
  3. Meng bloem, bakpoeder en zout
  4. In een grote kom meng je de boter romig
  5. Klop hierin de eieren één voor één en de vanille; tot je een glad mengsel bekomt
  6. Op een lage stand mix je de meelmengeling tot alles goed gemengd is
  7. Doe de helft van dit beslag in de schotel en maak de bovenkant effen met de achterkant van een lepel
  8. Verdeel de kaneelmengeling hierop
  9. Doe nu de rest van het beslag er bovenop
  10. Bak 35 – 40 minuten; tot het goudbruin gebakken is en er geen deeg meer aan de pin kleeft
  11. Laat minstens een uur afkoelen en snij dan in stukken
  12. Verdeel het glazuur over de cake (dit kan je ook voor het snijden doen)

P1080613

Variaties vulling :

  • Koffievulling
  •    1 EL suiker
  •    1 EL cacao
  •    1 EL oploskoffie
  • Aardbeiencoulis/frambozencoulis

Glazuur:

citroenglazuur :

  • 1 cup bloemsuiker
  • 1 tot 2 EL melk
  • 1/4 thl citroenextract

Chocoladeglazuur :

  • 1 cup bloemsuiker
  • 1 tot 2 EL melk
  • 1 EL cacaopoeder

Frambozenglazuur :

Hier moet ik toegeven dat ik een zakje gebruikte dat ik bij ‘Action’ heb gehaald 😉

 

 

Dit recept heb ik omgevormd http://therecipecritic.com/2012/09/snickerdoodle-bars/

Auteur: glutenvrije keuken

Na vele jaren gezondheidsproblemen kreeg ik in juli 2008 te horen dat ik coeliakie had. Dit was het begin van mijn glutenvrije leven. Ik vertel graag over mijn bak- en kookervaringen :-)

Geef een reactie

