glutenvrije keuken

Een blog over mijn alledaagse ervaringen met coeliakie

Kokostaart met kokosroomglazuur

Een reactie plaatsen

Een lekkernij, die toch een tikkeltje anders is dan de taarten die je doorgaans op tafel zet, is deze kokostaart heel zeker! 😀  Je moet uiteraard van kokos houden om deze te lusten  🙂

Door de combinatie van gewone suiker en stevia of andere suikervervanger, is ze meer dan zoet genoeg, maar tegelijk een ietsiepietsie gezonder dan de taart van de bakker 😉

Hahaha, neen, ik ga zeker niet beweren dat je dit als helemaal gezond kunt beschouwen, maar af en toe een stukje hiervan, lijkt me wel kunnen….

Mijn testpanel, beide kokosliefhebsters, hadden er in elk geval geen moeite mee om er een tweede stuk van te nemen; een geslaagd recept dus 😀

Oja, door omstandigheden heb ik deze keer niet mijn keukenmachine gebruikt.  Hierdoor is de taart iets compacter dan ik ze wou, maar de smaak en de ‘bite’  zijn er niet minder om.  Het voordeel is dat ik  zeker ben dat je dit gerust met een mixer kunt maken 🙂

P1080670

Ingrediënten :

Cake

  • 300 g meel : Ik gebruikte 100 g rijstmeel, 100 g ketanmeel, 50 g meelmengeling en 50 g Schär C
  • 50 g vanillepuddingpoeder (of 1 zakje)
  • 180 g boter op kamertemperatuur
  • 1 cup suiker
  • 3/4 cup steviasuiker of sukrin of 6 dr. stevia (kokos)
  • 3 eieren
  • 1 thl kokosexctract (optioneel)
  • 1 thl (3 g) xanthaangom of Guargom
  • Snuif zout
  • 150 ml kokosmelk

Room

  • 1 blik kokosroom
  • 1 blikje (420 ml)  gecondenseerde, gesuikerde melk

Kokosroomglazuur

  • 120 g roomkaas op kamertemperatuur
  • 1/2 cup suiker
  • 1 thl kokosextract (of vervang suiker en extract door 20 dr kokosstevia)
  • 1/2 thl amandelextract
  • 2 cups slagroom
  • 2 1/2 kokosrasp

P1080674

Werkwijze :

Cake

  1. Oven voorverwarmen op 175°C
  2. De bodem van een (vierkante) ovenschotel invetten (of neem er twee als je liever niet moet snijden)
  3. Doe vanillepoeder bij de melk en klop het poeder met een vork los
  4. Meng meel, bakpoeder, xanthaangom en zout
  5. In een grote kom mix je de boter met de suiker romig
  6. Klop hierin de eieren één voor één, tot een glad mengsel
  7. Op een lage stand van de mixer, voeg je het meel toe.  Laat even op hoge stand mengen tot je een glad beslag bekomt
  8. Doe hier voorzichtig de melk en extract bij en meng alles goed door elkaar
  9. Giet het mengsel in de ingevette bakvorm, of verdeel ongeveer evenveel in twee bakvormen
  10. Bak gedurende 35 – 40 minuten tot de cake gaar is.  Even controleren met een pin
  11. Snij de cake horizontaal in twee
  12. Met een vork, of scherp mes, prik je heel veel gaten in de bovenkant van de cake
  13. Meng de roomingrediënten en giet dit mengsel over de cakes
  14. Zet nu de cake minstens 5 uren of een nachtje in de koelkast

 

Kokosroomglazuur

  1. Meng de roomkaas met de suiker en extract(en)
  2. Mix er voorzichtig de room onder
  3. Met mixer op de hoogste stand opkloppen tot je stijve pieken hebt

 

Assembleren

  1. Op de onderste cake smeer je een dikke laag glazuur en strooi een laag kokosrasp bovenop
  2. Leg er voorzichtig de tweede cake op
  3. Besmeer de bovenkant en, indien gewenst, de zijkanten met een glazuur en bestrooi met de rest van de kokosrasp
  4. Bewaar de cake in de koelkast tot koffietijd 😉

 

P1080675

Bron : http://www.anaffairfromtheheart.com/2014/02/coconut-cream-poke-cake-with-coconut/

Auteur: glutenvrije keuken

Na vele jaren gezondheidsproblemen kreeg ik in juli 2008 te horen dat ik coeliakie had. Dit was het begin van mijn glutenvrije leven. Ik vertel graag over mijn bak- en kookervaringen :-)

Geef een reactie

