glutenvrije keuken

Een blog over mijn alledaagse ervaringen met coeliakie

Pindakoek voor twee

Een reactie plaatsen

De oven is warm na het bakken van mijn brood en ik heb toch wel zin in een koekje bij de koffie straks; voor jezelf of voor twee…. Niet ondenkbaar… 🙂

Af en toe heb ik wel zin in een koekje, maar de meeste recepten zijn voor een hele voorraad ineens…. Ik hoef er geen vijftien te eten… :-/

Wel, je moet er natuurlijk maar aan denken, maar als je je recepten gaat aanpassen, kun je vrij gemakkelijk een paar koeken of cakejes bakken zonder je schuldig te voelen erna als je alles hebt opgesmikkeld…  Zalig! 😀

Ik heb hier een recept waarmee je twee grote of vier kleinere koekjes kunt maken, wat dus snel en eenvoudig is.  Ik gebruikte geen suiker; wel sukrin (erythrol) en ongezoete appelmoes.  Let wel, als je van zoet houdt, is het misschien nodig om meer zoetmiddel in te doen.  Gewoon proberen en proeven en aanpassen dus! 🙂

Oja, die appelmoes…. Ik heb ook dit heel eenvoudig gemaakt door een appel, in stukjes, en een eetlepel water met een staafmixer tot moes te mixen.

P1080945

Ingrediënten

  • 2 EL glutenvrij meel (wat je voorhanden hebt)
  • 1,5 EL (ongezoete) pindakaas
  • 1/16 Thl bakpoeder
  • snuifje zout
  • 1/4 thl vanille extract
  • 1,5 EL suikervervanger naar keuze (sukrin, stevia, ahornsiroop, rijststroop,…)
  • 1 EL appelmoes

Werkwijze

  1. Oven voorverwarmen op 170°C.
  2. Appelmoes en vanille extract mixen.
  3. Gebruik je een vloeibaar zoetmiddel, mix het bij de appelmoes.
  4. Doe nu de overige ingrediënten bij en mix met de staafmixer tot zich een bal vormt.
  5. Verdeel de deegbal in kleine ballen en leg op een bakplaat (bakpapier gebruiken!).  Duw ze plat.
  6. Bak 10 – 15 minuten.
  7. Laat afkoelen op de bakplaat.

 

Bron : http://chocolatecoveredkatie.com/2011/07/26/single-serving-peanut-butter-cookies/

Auteur: glutenvrije keuken

Na vele jaren gezondheidsproblemen kreeg ik in juli 2008 te horen dat ik coeliakie had. Dit was het begin van mijn glutenvrije leven. Ik vertel graag over mijn bak- en kookervaringen :-)

Geef een reactie

