glutenvrije keuken

Een blog over mijn alledaagse ervaringen met coeliakie

Mini chocolade amandelcakejes

Een reactie plaatsen

Het was de bedoeling om chocoladeglazuur te maken, maar, ongelooflijk maar waar, ik lijk daar momenteel niet in te slagen! 😦

In plaats van een mooie, gladde glazuur, bekwam ik een dikke pasta, waar ik even geen raad mee wist.  Omdat ik het jammer vond van de ingrediënten, bedacht ik dat er misschien koekjes mee te maken was, als ik er een paar dingen bijdeed….

Wat zit in koekjes wat hier nog niet inzat?  In de eerste plaats een meelsoort… Wat is lekker bij chocolade?  Ik hoopte nog ergens een restje hazelnotenmeel te vinden en zo iets praliné-achtigs te creëren, maar ik zat zonder.  Gelukkig nog best veel amandelmeel en dat is het geworden.

Omdat het nogal korrelig zou worden, een paar eitjes onder gemengd en zo even de oven in….

Ik kon natuurlijk niet nalaten halverwege even in de oven te piepen om te zien of de temperatuur wel goed zat en of het bakproces goed liep… 😉

Het zagen er niet echt koekjes uit, maar toch veelbelovend! 🙂

Het eindresultaat is beter dan ik had kunnen denken!  Na een twintigtal minuten kwamen heerlijk geurende gebakjes uit de oven en bovendien moeilijk te weerstaan.  😀  De smaak heeft iets van macarons, terwijl de textuur meer op cake lijkt.

Dit is een kindvriendelijk recept; je hebt er geen speciale apparaten voor nodig, want met een lepel meng je alles.

Het biedt bovendien ook mogelijkheden om het aan te passen en melkvrij en/of suikervrij te maken.  Andere notenmelen zullen een andere smaak geven, maar zijn net zo goed lekker in combinatie met chocolade.

2014-08-19 19.15.05

Ingrediënten

  • 200 g chocolade
  • 30 g boter
  • 50 g bloemsuiker
  • 2 eieren
  • 2 cups amandelmeel

Werkwijze

  1. Oven voorverwarmen op 200°C
  2. Smelt de chocolade au bain marie, samen met de suiker en de boter en meng alles goed door elkaar.  Laat even afkoelen.
  3. Roer er de eieren door
  4. Voeg geleidelijk amandelmeel toe en meng dit tot een samenhangend geheel.
  5. Ik gebruikte een mini muffinvorm en nam voor elke muffin ca twee koffielepels van het deeg
  6. 15 à 20 minuten bakken; tot goudbruin
Auteur: glutenvrije keuken

Na vele jaren gezondheidsproblemen kreeg ik in juli 2008 te horen dat ik coeliakie had. Dit was het begin van mijn glutenvrije leven. Ik vertel graag over mijn bak- en kookervaringen :-)

Geef een reactie

