glutenvrije keuken

Een blog over mijn alledaagse ervaringen met coeliakie

Wortelcake koekjes

2 reacties

Ik hoor het velen al zeggen… “Wortels of eender welke groente, die horen niet in koekjes of gebak!”

Anderen bedenken dan dat je op die manier toch al groentjes binnenkrijgt en dit vooral bij kinderen die niet zo gemakkelijk overstag gaan bij een portie worteltjes bijvoorbeeld.

Geen probleem met beide meningen; in deze maakt het eigenlijk niet uit wie nu wel of niet dé mening heeft, ik ben gewoon nieuwsgierig naar hoe het smaakt… of beter… of het lekker smaakt 😀

Aanvankelijk zou ik een cake maken met geraspte wortel, al had ik ook wel zin in koekjes.  Omdat ik niet kon kiezen, nam ik een tussenoplossing en probeerde een combinatie van beide. 

Het voordeel is wel dat je snel klaar bent en je deze koekjes gemakkelijk kunt eten zonder kruimelen, zonder bestek, zonder afwas, maar mét smaak 😉

Jaja, eerlijk waar, ze smaken lekker!  Eerlijkheidshalve moet ik erbij vermelden dat ik geen wortels proef, maar misschien door de kaneel :-/

P1080997

Ingrediënten

    • 1 1/2 cup geraspte wortels
    • 1 cup amandelmeel
    • 1 1/2 cups Meelmengeling
    • 1 theelepel xanthaangom
    • 1 theelepel bakpoeder
    • 1/4 theelepel zout
    • 1 theelepel kaneel
    • 1/2 cup kokosschaafsel
    • 1 cup Boekweitvlokken
    • 1/2 cup rijststroop (aanpassen naar smaak)
    • 1/2 cup gesmolten kokosolie
    • 2 eieren
    • 2 theelepels vanille extract

    Werkwijze

    1. Verwarm de oven voor op 175°C
    2. In een grote mengkom meng je alle droge ingrediënten
    3. Meng er de rijststroop en vanille extract onder
    4. Mix er de eieren bij tot je een dik, samenhangend beslag hebt
    5. Laat het deeg een half uurtje rusten
    6. Met behulp van twee soeplepels maak je min of meer gelijke hoopjes
    7. Leg de hoopjes op een met bakpapier beklede bakplaat en duw ze lichtjes plat
    8. Bak ca 15 minuten  goudbruin

    Bron : http://www.fearlessdining.com/2014/08/10/gluten-free-iced-carrot-cake-cookies/

    Auteur: glutenvrije keuken

    Na vele jaren gezondheidsproblemen kreeg ik in juli 2008 te horen dat ik coeliakie had. Dit was het begin van mijn glutenvrije leven. Ik vertel graag over mijn bak- en kookervaringen :-)

    2 thoughts on “Wortelcake koekjes

    1. I am glad you liked this recipe. I find hiding vegetables in sweet treats is a fun way to get some extra nutrition into my kids without them knowing 🙂 Have you experimented with any other vegetables in cookies?

      Thank you for sharing my recipe and linking back to my site.

      Like

      • I changed your recipe a bit to my taste and available ingredients, and that worked just fine 🙂 We do eat a lot of veggies around here and no kids around either so no real need in ‘hiding’ 😉
        I haven’t used anything else in cookies before, but I did use zucchini in cake. Maybe that works is cookies too 😉

        Like

    Geef een reactie

