glutenvrije keuken

Een blog over mijn alledaagse ervaringen met coeliakie

Koolhydraatarme Kaneelkoeken

Een reactie plaatsen

 

Dit was oorspronkelijk bedoeld als een recept voor pannenkoeken en ik heb het dus ook als pannenkoeken geprobeerd, maar was niet helemaal tevreden met het resultaat.  De smaak zat wel goed, maar omdat de pannenkoekenpan ietsje te groot is om er kleine, dikke, Amerikaanse pannenkoeken mee te maken, gaf ik het even op.

De smaak zat wel goed en er was nog deeg over… te lekker om weg te gooien 😉

De beschuitvormen komen wel vaker van pas en lagen op het aanrecht na het bakken van broodjes.  Het deeg ging in de vormen en het zag er niet verkeerd uit 😀

Tijdens het bakken maakte de kaneelboter gaten in het gebak, wat ik wel grappig vind.  Dit kun je voorkomen, als je wil, door de kaneelvulling pas halverwege de baktijd op de koeken te doen. Het eindresultaat mag er wel wezen en het kostte me minder tijd en moeite om het op deze manier te doen.

De Koeken zijn lekker mals, en met een beetje extra kaneelvulling op, een heerlijk tussendoortje of voor bij de koffie 🙂

Naar mijn mening is dit weer iets wat handig is om mee te nemen naar school of het werk of zelfs als traktaat voor jezelf of kinderen bij een feestje.

P1090024

Ingrediënten

Koeken

  • 1 cup amandelmeel
  • 1/3 cup kokosmeel
  • 1/3 cup kastanjemeel (Ik nam Kastanjemeel van EcoMil)
  • 1/4 cup suikervervanger, als je van zoet houdt
  • 1 theelepel bakpoeder
  • 1 theelepel kaneelpoeder
  • 5 eieren
  • 1/4 cup olijfolie
  • 250 ml ongezoete amandelmelk

Kaneelvulling

  • 1/4 cup boter
  • 3 EL ahornsiroop (of ander suikervervanger)
  • 1 1/2 theelepel kaneelpoeder
  • Water, indien nodig

Werkwijze

  1. Oven voorverwarmen op 180°C
  2. Doe alle droge ingrediënten in een mengkom en meng deze
  3. Voeg hier de eieren en de olie bij en meg dit goed
  4. Beetje bij beetje de melk bijdoen en mengen tot een glad beslag, waar geen klontjes meer inzitten.
  5. Vul beschuitvormen (of andere) tot net onder de rand
  6. Verdeel een beetje van de kaneelvulling over
  7. Bak gedurende 20 minuten of tot de koek goudbruin is.
  8. Dien meteen op met extra kaneelvulling*

 

* Voor de kaneelvulling meng je alle ingrediënten samen.

De koeken laten zich gemakkelijk even opwarmen in de microgolf, maar zijn ook lekker koud.

 

Auteur: glutenvrije keuken

Na vele jaren gezondheidsproblemen kreeg ik in juli 2008 te horen dat ik coeliakie had. Dit was het begin van mijn glutenvrije leven. Ik vertel graag over mijn bak- en kookervaringen :-)

Geef een reactie

