glutenvrije keuken

Een blog over mijn alledaagse ervaringen met coeliakie

Pompoen/chocoladekoek

Een reactie plaatsen

Met dit recept verras je gegarandeerd iedereen! 🙂

De combinatie van pompoen en chocolade is op zich heel bijzonder en tot nu is eenieder die hiervan at, enthousiast.  Hoe ik dit zo zeker weet?  Enkele proefpersonen vroegen om meer of namen spontaan nog een paar stukken  😀  Voor een bakker is dat de ultieme bevestiging 😉

Het maakt op zich niet uit of je gewoon bent om glutenvrij te eten of niet, wat dit gebak uiterst geschikt maakt om op een herfstige koffietafel te presenteren zonder meer.

Ik gebruikte de pompoen, maar heb je die niet, kun je ook met zoete aardappel aan de slag.P1090115

Honing, als zoetmiddel, is zeker geschikt, maar ik prefereer de ahornsiroop omwille van de smaak.  Neutrale, bloemenhoning, lijkt me in dit geval het minst uitgesproken door te smaken.  Gebruik je liever geen van beide, dan is dat zeker ook geen probleem.  Je kunt het gewoon weglaten, vervangen door een paar druppels stevia of een beetje extra kokosbloemsuiker… Het is maar wat je zelf graag lust.

 

 

 

 

Ingrediënten

  • 1 1/2 cups meelmengeling +Schär C (180 g)
  • snuifje zout
  • 1 thl bakpoeder
  • 1/2 thl koekkruiden (of kaneel)
  • 1/2 cup boekweitvlokken (40g)
  • 1/2 cup kokosbloemsuiker (90g)
  • 1/2 cup to 1 cup chocoladedruppels
  • 1/2 cup boter or gesmolten kokosolie (80g)
  • 1/2 cup pompoenpuree of zoete aardappelpuree (120g)
  • 2 1/4 thl vanilla extract (10g)
  • 3 EL pure ahornsiroop of honing (45g)

Werkwijze

  1. Oven voorverwarmen op 170°C
  2. Bekleed een vierkante browniebakvorm met bakpapier
  3. Meng de droge Ingrediënten in een kom.
  4. In een andere kom meng je de overige Ingrediënten
  5. Meng nu beiden tot een samenhangend geheel.
  6. Doe het deeg in de brownievorm.
  7. Bak ca 25 minuten.
  8. Het gebak ziet er niet helemaal gebakken uit, maar zo hoort het. Tijdens het afkoelen wordt het steviger.
  9. Laat helemaal afkoelen alvorens in blokjes te snijden
  10. Bewaar in de koelkast.

P1090093

 

Bron : http://chocolatecoveredkatie.com/2014/09/15/pumpkin-chocolate-chip-cookie-bars/

Auteur: glutenvrije keuken

Na vele jaren gezondheidsproblemen kreeg ik in juli 2008 te horen dat ik coeliakie had. Dit was het begin van mijn glutenvrije leven. Ik vertel graag over mijn bak- en kookervaringen :-)

Geef een reactie

