glutenvrije keuken

Een blog over mijn alledaagse ervaringen met coeliakie

Verse vijgentaart

Een reactie plaatsen

Voor wie nog nooit verse vijgen at en het toch eens wil proberen, is dit dé taart  🙂

Momenteel heeft elke fruitafdeling verse vijgen te koop.  Zelf heb ik deze pas recent gegeten en vond ze lekker, waardoor ik alweer aan het uitkijken was om er ook iets mee te bakken.

De taart smaakt speciaal en ik  kan niet meteen vergelijken met iets anders…. Wil je weten hoe ze smaakt?  Geloof me, ‘lekker’ 😀

Ingrediënten

Bodem :

  • 70 g quinoameel
  • 40 g kastanjemeel
  • 60 g rijstmeel
  • 50 g ketanmeel
  • snuif zout
  • 110 g koude boter in stukjes
  • 1 1/2 thl xanthaangom
  • 1 ei
  • 200 ml ijswater

Frangipanne :

  • 75 g amandelmeel
  • 120 g fijngemalen kokosbloemsuiker
  • 55 g gesmolten boter
  • 2 eieren
  • 1/2 thl vanille extract
  • verse vijgen
  • 1 losgeklopt ei , om de randen in te smeren

Werkwijze

Bodem

  1. Meng alle ingrediënten voor de bodem in een mengkom.
  2. Voeg voorzichtig het water toe en pas de hoeveelheid aan tot je een soepel deeg bekomt.
  3. Dek de deegbal af en zet een uurtje in de koelkast

Frangipanne

  1. Meng  amandelmeel, bloemsuiker, boter, eieren en vanille extract tot een samenhangende en min of meer vloeibaar geheel
  2. Zet dit mengsel zo’n 15 minuten in de koelkast of tot het eruitziet als honing.

Intussen kun je de oven verwarmen op 180°C

Assembleren van de taart

  1. Rol de bodem uit tot ze groter is dan je bakvorm.  Het mag grillig van vorm zijn, want dat maakt het net een bijzondere taart 😉
  2. Leg de bodem voorzichtig in een ingevette bakvorm en laat de randen voorzichtig over de boord hangen.  Ik nam een ronde vorm, maar elke vorm kan dienen.
  3. Giet het frangipannemengsel hierop. Als die lopend genoeg is, vindt het mengsel zelf zijn weg, zoniet help je het een handje en verdeel met de achterkant van een eetlepel.
  4. Schik verse vijgenschijfjes over de frangipanne.
  5. Vouw nu de boorden van het deeg voorzichtig naar binnen.  Het mag bovenop het fruit, maar hoeft niet
  6. Met het losgeklopt ei smeer je nu de randen van de taart in
  7. Bak gedurende 45 à 50 minuten.
  8. Laat afkoelen vooraleer te serveren.

 

Bron : http://clemsansgluten.com/recette-gluten-tarte-aux-figues-fraiches/

Auteur: glutenvrije keuken

Na vele jaren gezondheidsproblemen kreeg ik in juli 2008 te horen dat ik coeliakie had. Dit was het begin van mijn glutenvrije leven. Ik vertel graag over mijn bak- en kookervaringen :-)

Geef een reactie

