glutenvrije keuken

Een blog over mijn alledaagse ervaringen met coeliakie

Herfstig appelstoofpotje

Een reactie plaatsen

Vorig weekend ging ik appels plukken in een boomgaard in de buurt.  Ik wist niet of het zou meevallen of welke appels ik er kon plukken, maar vond de ervaring wel eens leuk….In een mum van tijd en onder een stralende herfstzon genoot ik van de superverse appels en moest mezelf overtuigen dat ik best niet ging overdrijven, want die appels moeten ook nog opgegeten worden.  Gelukkig zijn hier meer appelliefhebbers in huis 😉

Ik heb het me in elk geval niet beklaagd en kwam met een mooie voorraad verschillende appelsoorten thuis.  Hiermee ging ik meteen aan de slag natuurlijk…. Om te beginnen kwam een lekkere appelmoes van boskoop op tafel en dit stoofpotje kwam er tussendoor ook uit de oven. 🙂

Dit recept is per ongeluk ontstaan…. maar ik geloof dat zoiets heel vaak het geval is bij mensen die vaak met bakken en proeven bezig zijn 😉

Oorspronkelijk was het de bedoeling om een taart met deze vulling te maken, maar het beslag leek niet op beslag en het rook zo lekker dat ik er met een lepel een proevertje van nam en was meteen ‘verkocht’.  Ik kon me al meteen voorstellen dat ik dit met een bol vanille-ijs zou eten en dat maakte het meteen een geschikt dessert voor een herfstdiner 🙂

Wat een meerwaarde kan zijn voor velen?  Het is dusdanig gemakkelijk te maken dat een kind het kan en je dus helemaal geen faalangst hoeft te hebben; dit kàn eenvoudig niet mislukken.  😀

2014-10-06 13.52.23

Ingrediënten

  • 6 appels in stukjes
  • sap van 1/2 citroen
  • 2 + 1 EL ahornsiroop (optioneel)
  • 1 thl Chinese 5 kruiden
  • 1 thl kaneel
  • 50 g (een zakje) vanillepuddingpoeder
  • 100g kleefrijstmeel of maïzena
  • 200 ml kokosmelk
  • 2 eieren
  • Handjevol gehakte noten (bv walnoten) (optioneel)

Werkwijze

  1. Oven voorverwarmen op 180 °C
  2. Ovenschotel invetten
  3. Meng appelstukjes met citroensap, Chinese kruiden, kaneel en 2 EL ahornsiroop
  4. Giet de appels in de taartvorm en zet in de oven terwijl je de rest voorbereidt
  5. Meng nu puddingpoeder met kleefrijstmeel
  6. Roer er de kokosmelk onder
  7. Voeg de eieren toe en meng tot een lopend beslag
  8. Verdeel het beslag over de appels en bestrooi eventueel met noten
  9. Besprenkel met de resterende lepel ahornsiroop (optioneel)
  10. Bak ca 40 minuten of tot de appels zacht zijn en de smaken zich goed hebben gemengd.

 

Auteur: glutenvrije keuken

Na vele jaren gezondheidsproblemen kreeg ik in juli 2008 te horen dat ik coeliakie had. Dit was het begin van mijn glutenvrije leven. Ik vertel graag over mijn bak- en kookervaringen :-)

Geef een reactie

