glutenvrije keuken

Een blog over mijn alledaagse ervaringen met coeliakie

Maïsvrije Broodjes

Een reactie plaatsen

Heel veel kant en klare glutenvrije producten bevatten maïs. Ook meelmengelingen zonder maïs zijn niet zo gemakkelijk te vinden.  Op zich hoeft dit geen probleem te zijn, maar, helaas, reageren toch nog vrij veel mensen met coeliakie hierop.  Sommige hebben het al vrij snel door, maar vaak wordt het glutengehalte en/of contaminatie met gluten in de glutenvrije producten in vraag gesteld, terwijl het dus net zo goed aan een ingrediënt kan liggen.

Studies tonen aan dat de ‘gluten’ in maïs, die dan ‘zeine’ genoemd wordt, onschadelijk zijn voor de darmen van coeliakiepatiënten.  Dat geldt eveneens voor de ‘gluten’ in rijst, die ‘orizaline’ heet.

Dit betekent echter niet dat er geen overgevoeligheid hiervoor kan bestaan bij mensen met gevoelige darmen.

Ik zocht naar meelsoorten die geen maïs bevatten en ging hier ook mee aan de slag.  Mijn doel… een alternatief en voor nog meer mensen geschikt brood en gebak te maken.

Deze broodjes zijn een eerste, geschikt, resultaat van dit experiment.

P1090143

Ingrediënten

  • 500 g maïsvrije mengeling (http://wp.me/p49Zsn-yr)
  • 1 zakje (11 g) droge gist
  • 400 ml kokosmelk
  • 50 ml lauw water
  • 30 g margarine
  • zout
  • 50 g suiker(vervanger) naar keuze. Ik nam sukrin.

Werkwijze

  1. Gist oplossen in lauw water met een koffielepel suiker. Zet even aan de kant om te activeren.
  2. Doe alle ingrediënten in de mengkom van de keukenmachine en meng alles gedurende een tiental minuten
  3. In een beschuitvorm, muffinvorm of ander geschikte vorm gelijke hoeveelheden van het deeg scheppen. Vergeet niet om de vormen eerst in te vetten indien je geen silicone vorm gebruikt!
  4. Laat zo’n 30 minuten rijzen op 50°C
  5. Bak gedurende ca 35 minuten op 200°C
Auteur: glutenvrije keuken

Na vele jaren gezondheidsproblemen kreeg ik in juli 2008 te horen dat ik coeliakie had. Dit was het begin van mijn glutenvrije leven. Ik vertel graag over mijn bak- en kookervaringen :-)

Geef een reactie

