glutenvrije keuken

Een blog over mijn alledaagse ervaringen met coeliakie

Sinaas-pompoenwafels

Een reactie plaatsen

Nog altijd pompoenen in overvloed en dus kans om veel te proberen 🙂

Wafeltjes vind ik eigenlijk altijd lekker, en vaak zie ik er tegenop omdat je altijd zoveel deeg en dus zoveel wafeltjes ineens moet bakken.  Ja, ik geeft het toe, dit geduldwerkje vind ik niet altijd even leuk, misschien omwille van een iets té eenvoudig wafelijzer….. Ik kan slechts twee kleine wafeltjes ineens bakken en de temperatuur kan niet worden aangepast, dus veel langere baktijd is nogal eens nodig.  Maar, ik bak wel lekkere wafeltjes 😀

Nu wil ik het nog even hebben over het uitproberen van recepten die op internet rondwaren….

Ik probeer meestal een eerste keer zo goed mogelijk een recept te volgen, in de veronderstelling dat degene die het postte het ook effectief zo maakte.  Regelmatig merk ik al snel dat hier en daar de verhoudingen niet kloppen en dat blijkt dan meestal wel te kloppen.

Omdat recepten van over de hele wereld ook met beschikbaarheid van ingrediënten samenhangt, ligt het nogal eens aan de meelsoorten of iets slaagt of mislukt.  Daarom dus dat het niet altijd even evident is om iets te maken en er nogal eens enkele pogingen en proeverijen vooraf gaan aan een nieuwe post. De smaak die een foto uitstraalt, kan dik tegenvallen, maar net zo goed meevallen.  Hou er rekening mee dat de smaak iets subjectiefs en dus persoonsgebonden is….

Waarom vertel ik dit nu net bij dit recept?  Wel, omdat ik absoluut weinig zoetmiddel heb gebruikt en, niettegenstaande ik niet gewoon ben om erg zoete baksels te eten, kon ik een extra zoete ‘touch’ wel appreciëren en heb het als dusdanig aangepast.  Ook de keuze van meelsoorten bepalen mee de smaak, maar ook van de textuur en ook  van het mondgevoel bij het proeven.  Ik vermoed dat dit recept bij iedereen anders zal vallen en voor verandering vatbaar is…. Ik doe in elk geval nog een poging om de wafeltjes iets krokanter te krijgen… Benieuwd of het lukt 🙂

In mijn (eenvoudig) ijzer moesten ze dus vrij lang bakken, maar ik vermoed dat met een degelijke wafelijzer met thermostaat de wafeltjes nog beter gebakken kunnen worden.  Benieuwd of iemand het uitprobeert en het me even laat weten.  :-/

Voor 10 kleine wafeltjes :

2014-10-16 16.50.55

Ingrediënten

  • 150 g meel
  • 30 g pompoenpitten, gemalen
  • 1 thl kaneel
  • r2 thl bakpoeder
  • 1/2 thl bakingsoda (optioneel voor luchtiger resultaat)
  • snuif zout
  • 150 g pompoenpuree
  • 70 ml ongezoet of versgeperst sinaasappelsap
  • 2 à 4 EL ahornsiroop of ander zoetmiddel naar keuze

Werkwijze

  1. Warm het wafelijzer
  2. Doe meel, pomponepitten, bakpoeder, bakingsoda, zout en kaneel in een kom en meng alles
  3. Voeg de pompoenpuree, sinaasappelsap en ahornsiroop toe en meng tot een homogeen geheel
  4. Vet het wafelijzer lichtjes in en doe er een flinke eetlepel beslag in
  5. Bak tot de wafeltjes goudbruin en krokant zijn

Bron : http://kblog.lunchboxbunch.com/2014/10/orange-spice-gluten-free-vegan-pumpkin.html

Auteur: glutenvrije keuken

Na vele jaren gezondheidsproblemen kreeg ik in juli 2008 te horen dat ik coeliakie had. Dit was het begin van mijn glutenvrije leven. Ik vertel graag over mijn bak- en kookervaringen :-)

Geef een reactie

