glutenvrije keuken

Een blog over mijn alledaagse ervaringen met coeliakie

Chocoladewafels

Een reactie plaatsen

Nu het wafelijzer eenmaal in gebruik is, lijkt het me ideaal om ook een ander recept voor wafels te proberen.  Dit ‘verlangen’ wordt versterkt omdat één van de dochters absoluut geen favoriet is van gebak waarin pompoen en kaneel inzit, maar toch echt wel een lekkere wafel weet te waarderen.  Ik ging voor vanillewafels met chocolade.

Helaas is het stuk waarmee het wafelijzer dichtgehouden wordt afgebroken en dus even zoeken en extra aandacht houden bij het bakken van de wafels. Gelukkig valt het nog redelijk mee, al is het niet ideaal te noemen…. Ik weet al wat ik op mijn verlanglijstje kan zetten 😉

2014-10-18 15.41.04

Ingrediënten voor ca 20 middelgrote wafels

  • 100 g rijstmeel
  • 100 kleefrijstmeel
  • 300 g Schär C
  • 1 EL Fiberhusk (optioneel)
  • 250 g vloeibare/gesmolten boter
  • 100 g (kokosbloem)suiker
  • 50 g suikervervanger (bv sukrin)
  • 2 El vanille extract
  • 2 zakjes droge gist (22 g)
  • 200 g kokosmelk
  • 2 eieren
  • 150 g bakvaste chocoladedruppels

Werkwijze

  1. Meng meel, fiberhusk, suiker en gist
  2. Doe er de melk, boter en het vanille extract bij en roer goed
  3. Mix er de eieren onder, tot alles goed gemengd is.
  4. Laat zo’n half uur op kamertemperatuur rusten (bedek de kom met een handdoek)
  5. Wafelijzer heet laat worden
  6. Met behulp van een eetlepel de gewenste hoeveelheid deeg in het wafelijzer doen en bakken
Auteur: glutenvrije keuken

Na vele jaren gezondheidsproblemen kreeg ik in juli 2008 te horen dat ik coeliakie had. Dit was het begin van mijn glutenvrije leven. Ik vertel graag over mijn bak- en kookervaringen :-)

Geef een reactie

