glutenvrije keuken

Een blog over mijn alledaagse ervaringen met coeliakie

Pompoenboter

Een reactie plaatsen

Halloween…. typisch Amerikaans, en intussen is ook hier de commerciële gekte hierrond onherroepelijk aanwezig. Ik ben trouwens bijna zeker dat heel veel Europeanen niet eens weten wanneer dit feest nu eigenlijk hoort gevierd te worden….

Als kind was dit de tijd van Kerkhofbezoek/familiebezoek en Allerheiligen en Allerzielen.  Het leukste eraan?  De vrije dagen die erbij hoorden.  Vakantie hoort er in elk geval nog altijd bij… de langste trimester wordt even onderbroken… Voor al wie nu even niet naar school hoeft, genieten! 😀

Intussen zijn de pompoenen wel goed gekend door het gebeuren, al vind ik persoonlijk die grote, taaie, harde halloweenpompoenen niet zo leuk om te verwerken.  De smaak is ook minder intens en dus kies ik voor de kleinere, smaakvollere soorten.

‘Pumpkin butter’ is een vaak terugkerend ingrediënt in de recepten op internet.  Blijkbaar in Amerika kant en klaar te koop, maar o zo eenvoudig om het zelf te maken.  Het grote voordeel is ook dat je zelf beslist of je er suiker of een alternatief indoet 😉

Ik maakte een eigen versie en wil graag het recept met jullie delen. Ik heb niet zo precies afgewogen wat ik aan pompoen gebruikte, omdat ik met het overgrote deel een heerlijk soepje maakte.  Gelukkig is dit niet zo heel belangrijk, zolang het eindproduct je bevalt 😀

Met deze pompoenboter kun je lekkers bakken, maar probeer het eens op een boterham.  Heerlijk!

2014-10-26 12.59.182014-10-26 13.02.02

Ingrediënten

  • pompoen is stukken (ongeschild, wel gewassen)
  • 2 EL ahornsiroop
  • 1/4 cup kokosbloemsuiker of suikervervanger naar keuze of een mengeling ervan.  Ik nam half kokossuiker, half sukrin
  • 1 thl vanille extract
  • 1 thl koekkruiden en/of kaneel

Werkwijze

  1. Doe de pompoen in een bodempje water en zet op een zacht vuurtje tot de pompoen helemaal zacht is
  2. Voeg suiker en ahornsiroop en vanille extract toe en laat even meekoken
  3. Met een staafmixer een gladde puree maken.
  4. De puree hoort dik te zijn, maar wel smeerbaar.  Om ze in te dikken, kun je nog even roerend laten inkoken.
Auteur: glutenvrije keuken

Na vele jaren gezondheidsproblemen kreeg ik in juli 2008 te horen dat ik coeliakie had. Dit was het begin van mijn glutenvrije leven. Ik vertel graag over mijn bak- en kookervaringen :-)

Geef een reactie

