glutenvrije keuken

Een blog over mijn alledaagse ervaringen met coeliakie

Pompoen-appeltaart

Een reactie plaatsen

En de pompoenen zijn nog lang niet verwerkt, dus gaan we nog even verder met bakken en uitproberen.

Pompoenboter met appels… lekkere combinatie!  😀

Daar moest en zou ik iets mee maken en ja hoor, zelfs in mijn slaap blijk ik met bakken bezig te zijn  😉

Vannacht bedacht ik deze taart en vandaag ging ik meteen aan de slag… Best wel spannend of het meteen een goed recept zou blijken te zijn of een tegenvaller… Daar ik het recept met jullie wil delen, spreekt voor zich….

Deze herfstige taart is er eentje om van te snoepen! 😀

Voor deze taart heb ik de appels niet eerst geschild.  Hierdoor blijft het een beetje moeilijk om er elegant een hapje van te eten.  Ik raad dan ook aan om de appels eerst te schillen. 😉

2014-10-28 14.00.42

Ingrediënten

  • 250 g meel
  • 100 g koude boter in stukjes
  • 1 1/2 thl xanthaangom
  • 200 ml ijswater
  • Pompoenboter (http://wp.me/p49Zsn-yQ)
  • 2 appels in schijfjes
  • Beetje vloeibare boter
  • Optioneel kokosbloemsuiker voor bestrooien

Werkwijze

  1. Verwarm de oven op 180°C
  2. Maak de bodem door het meel, de boter, xanthaangom en water met de handen te mengen.  Voeg indien nodig een beetje extra meel toe.
  3. Vet een taartvorm lichtjes in en bedek met het deeg.  Ik gebruik mijn handen, omdat het gemakkelijk en snel gaat.
  4. Bak de bodem gedurende 20 minuten
  5. Haal uit de oven en laat een paar minuten bekomen.
  6. Doe een royale laag pompoenboter op de bodem en smeer met de achterkant van een lepel uit.
  7. Verdeel appelschijfjes over de vulling
  8. Verdeel de vloeibare boter over de appels en bestrooi eventueel met een beetje kokosbloemsuiker
  9. Bak nog zo’n 10 minuten
  10. Laat afkoelen

 

Auteur: glutenvrije keuken

Na vele jaren gezondheidsproblemen kreeg ik in juli 2008 te horen dat ik coeliakie had. Dit was het begin van mijn glutenvrije leven. Ik vertel graag over mijn bak- en kookervaringen :-)

Geef een reactie

