glutenvrije keuken

Een blog over mijn alledaagse ervaringen met coeliakie

“Spinnenkoek”

Een reactie plaatsen

Op een Facebookgroep waar ik lid van ben, loopt een wedstrijdje om een origineel halloweenrecept te posten.  Een uitdaging,   een leuke prijs (een kookboek) 😉

Ik zag vorige week al een recept van gelijkaardige koeken ergens op internet, maar weet niet meer waar precies.  Geen nood, dan gaan we toch zelf aan de slag en maken we een eigen recept  😀

De koeken zijn lekker, maar door de spinnen ook leuk voor kinderen die graag met halloween een net iets bijzondere koek krijgen… of zelf maken. 😉

2014-10-29 18.33.36

Ingrediënten

  • 220 g meel (ik nam een mengeling van Schär C, rijstmeel en ketanmeel)
  • 120 g kokosbloemsuiker
  • 130 g boter
  • 1 thl bakpoeder
  • 1 ei
  • 1 thl vanille extract
  • 100 g chocoladedruppels of gehakt + een beetje extra voor de spinnenpoten

Werkwijze

  1. Oven voorverwarmen op 180°C
  2. Doe alles, zonder de chocolade, in een mengkom en ga lustig met je handen te keer tot je een deegbal hebt.
  3. Voeg de chocoladedruppels toe en meng om ze goed te verdelen.
  4. Vorm met je handen gelijke ballen en leg ze op een met bakpapier beklede bakplaat.
  5. Druk de ballen met je hand plat, ervoor zorgend dat er zeker een paar stukken chocolade aan de bovenkant zichtbaar blijven.
  6. Bak 15 à 20 minuten of tot ze goudbruin zijn.
  7. Intussen smelt de extra chocolade au bain marie
  8. Haal uit de oven  en laat vijf minuten afkoelen
  9. Met een tandenstoker neem je een lik chocolade en vorm je spinnenpoten aan een chocolade’kopje’
  10. Laat verder afkoelen op een rooster.
Auteur: glutenvrije keuken

Na vele jaren gezondheidsproblemen kreeg ik in juli 2008 te horen dat ik coeliakie had. Dit was het begin van mijn glutenvrije leven. Ik vertel graag over mijn bak- en kookervaringen :-)

Geef een reactie

