glutenvrije keuken

Een blog over mijn alledaagse ervaringen met coeliakie

Pompoen chiapudding

Een reactie plaatsen

Zin in een bijzonder, gezond en lekker ontbijt? Of hou je van een fris tussendoortje? Heb je al eens een chiazaadpudding geproefd?

Op zich geeft chia geen smaak, maar door zijn eigenschap om op te zwellen als het in contact komt met vocht, kun je het als dusdanig gebruiken.  Dit geldt trouwens ook als je het in brood en gebak gaat gebruiken, dus het geeft binding en zorgt voor een smeuïger gebak.

De smaak van de pudding wordt hier bekomen door de smaak van de ongezoete melk, maar vooral door de pompoen, de noten en de appel.  Het spreekt voor zich dat experimenteren met andere smaken (rozijntjes, andere noten, ander fruit,….) zeker kan 🙂

2014-10-28 13.34.51

Ingrediënten

  • Pompoenboter (http://wp.me/p49Zsn-yQ)
  • 400 ml ongezoete amandel- of kokosmelk (of ander plantaardig alternatief)
  • 4 EL chiazaad
  • Okkernoten
  • appel

Werkwijze

  1. ’s Avonds  meng je het chiazaad met de melk.  Roer goed en zet in de koelkast.
  2. ’s Morgens roer je het chiazaadmengsel even goed door elkaar.  Als alles goed is, heb je nu een stevige substantie.
  3. Neem een glas en vul in laagjes chiapudding, gehakte okkernoten, enkele eetlepels pompoenboter en ga zo verder tot het glas vol is.
  4. Werk af met appelstukjes.

 

Auteur: glutenvrije keuken

Na vele jaren gezondheidsproblemen kreeg ik in juli 2008 te horen dat ik coeliakie had. Dit was het begin van mijn glutenvrije leven. Ik vertel graag over mijn bak- en kookervaringen :-)

Geef een reactie

