glutenvrije keuken

Een blog over mijn alledaagse ervaringen met coeliakie

Kippenstoofpotje met pompoen

Een reactie plaatsen

De meesten onder ons maken al wel eens pompoensoep, maar weten niet meteen wat er anders mee te maken dat lekker, warm, voedzaam én gemakkelijk glutenvrij  is.  Ik probeer ook voor de gezinsmaaltijden graag iets nieuws en doe dit dus ook met deze oranje lekkernij 🙂

Vandaag aten we een schotel, die eigenlijk écht iedereen kan maken.

Hoe meer groenten, aardappelen of vlees je gebruikt, hoe groter de schotel uiteraard.  Deze schotel is tevens gemakkelijk op voorhand klaar te maken en pas op het laatste in de oven helemaal gaar te laten worden.  Hou er wel rekening mee dat er voldoende vocht in de schotel moet zitten om de groenten gaar te krijgen, dus als je hoeveelheden aanpast voor meer personen, raad ik aan om extra passata of water toe te voegen.

2014-10-31 13.36.34

Ingrediënten

  • kipfilet voor vier personen, in reepjes gesneden
  • 1 prei
  • 1 zoete paprika
  • 2 rode uien
  • pompoen in stukjes
  • peterselie
  • 4 grote aardappelen (aan te passen naar wens) in (kleine) blokjes
  • 1 brik tomaten passata
  • kruiden : peper, kipkruiden (bv.Verstegen), paprika, oregano (of Provencaalse kruiden)

Werkwijze

  1. Oven voorverwarmen op 200°C
  2. Snij alle groenten in schijfjes of reepjes van ongeveer een gelijke dikte
  3. Kruid de kip naar believen en stoof deze kort aan in een pan
  4. Stoof de aardappelen, de groenten en de pompoen bij het vlees gedurende 5 à 10 minuten.  Voeg een bodempje water toe indien nodig.
  5. Voeg de passata toe, roer alles goed door elkaar en laat nog een vijftal minuten sudderen
  6. Doe alles in een grote ovenschotel en leg er een deksel op, of dek af met aluminiumfolie, om uitdrogen te voorkomen.
  7. Bak ca 30 à 45 min.  Af en toe even omroeren, zodat alles gelijk gaar wordt.
  8. Roer alles een paar keer om.
Auteur: glutenvrije keuken

Na vele jaren gezondheidsproblemen kreeg ik in juli 2008 te horen dat ik coeliakie had. Dit was het begin van mijn glutenvrije leven. Ik vertel graag over mijn bak- en kookervaringen :-)

Geef een reactie

