glutenvrije keuken

Een blog over mijn alledaagse ervaringen met coeliakie

Mini-peperkoekmuffins (met pompoen)

Een reactie plaatsen

Mijn oorspronkelijk recept was eigenlijk een soort madeleine met pompoen.  Neen, daar lijken deze lekkernijtjes helemaal niet op, en ik ben tevens zeker dat dit recept elkeen die van peperkoek houdt, zal overtuigen 😉

Peperkoek is ook al zoiets wat niet zomaar glutenvrij te verkrijgen is én indien wel, zijn het piepkleine, vettige, mierzoete en ongelooflijk dure baksels, waar ik dus steevast mijn neus voor ophaal! Ik weet zeker dat ik niet alleen sta met deze mening. 🙂

De gedachte aan een sneetje peperkoek op de boterham…. of een sneetje met boter…. Mmmmm laat me watertanden!  Het is dan ook wel even geleden dat ik de ‘gewone’ peperkoek heb gegeten…

Niet getreurd, er zijn altijd lekkere alternatieven en, zoals vaak, worden die nogal eens toevallig gecreëerd.   Soms zijn de creaties verrassender of zelfs lekkerder dan het ‘oude bekende’.  Ik wil nu niet meteen beweren dat dit zo is met dit recept, maar mijn gevoel zegt me dat het er niet zo heel ver naast zit 😉

Het zijn dus allesbehalve koekjes of madeleintjes geworden, maar mini-muffins.  Ze hebben een leuk ogende formaat en je kunt ze zowel bij de koffie als bij de boterham opsmikkelen… Als tussendoortje zijn ze trouwens ook niet te versmaden 😀

Je hebt er niet eens een mixer of keukenmachine voor nodig; een mengkom, een stevige lepel of pannenlikker en, uiteraard, een oven…. Een kind kan de was doen 🙂

2014-11-08 12.18.02

Ingrediënten

  • 150 g glutenvrij meel.  Ik nam 80 g Schär C, 35 g rijstmeel, 35 g tapiocameel.
  • 1/2 thl xanthaangom
  • 1/2 thl bakpoeder
  • 1/2 cup kokosbloemsuiker of aanpassen naar smaak.  Je kunt ook gewone bruine suiker nemen.
  • 3 EL pompoenboter (of pompoenpuree + extra koekkruiden)
  • 2 eieren
  • 3/4 cup gesmolten boter
  • 1 thl vanille extract
  • 10 g koekkruiden

Werkwijze

  1. Verwarm de oven voor op 180°C
  2. Meng alle droge ingrediënten in een mengkom
  3. Voeg de rest toe en meng alles tot een homogeen geheel
  4. Vul minimuffinvormpjes m.b.v. een theelepel (of leg hoopjes op een ingevette bakplaat)
  5. Bak gedurende 15 à 20 min. Controleer even met een pin of ze helemaal gaar zijn.
Auteur: glutenvrije keuken

Na vele jaren gezondheidsproblemen kreeg ik in juli 2008 te horen dat ik coeliakie had. Dit was het begin van mijn glutenvrije leven. Ik vertel graag over mijn bak- en kookervaringen :-)

Geef een reactie

