glutenvrije keuken

Een blog over mijn alledaagse ervaringen met coeliakie

Appeltaart

Een reactie plaatsen

Al een tijdje heb ik zin in een appeltaart, maar dan niet de ‘gewone’ en al helemaal niet een appelcake.  Ik heb trouwens nog een voorraadje appels, die ik in de boomgaard ging plukken, en daar maak ik af en toe appelmoes van.

Verse appelmoes is prima een tijd te bewaren in een bokaal ik de koelkast.  Hiervoor doe ik net als bij zelfgemaakte confituur en vul de bokaal tot aan de rand, draai het deksel er stevig op en laat de pot omgekeerd afkoelen.  Op deze manier is het luchtdicht en dus langer houdbaar.  Een kleinere bokaal is dan ook ideaal voor deze taart! 🙂

De taart is bijzonder gemakkelijk te maken, je hebt er geen dure materialen voor nodig en neemt het meel dat je voorhanden hebt.  Wie geen zin heeft om appelmoes te maken, is vrij van een biologische, ongesuikerde te gebruiken.  Ik ben ook overtuigd dat deze taart ook met andere fruitsoorten/-moes lekker is, maar dat heb ik nu nog niet kunnen uitproberen. 😉

Ik heb eerst een stukje geproefd terwijl de taart nog lauwwarm was en ik kon me er meteen een bolletje vanille-ijs bij voorstellen 😀

Ook helemaal afgekoeld vind ik hem heerlijk, maar je kunt altijd een puntje oppiepen in de microgolf, zodat je niet de hele taart ineens hoeft te eten 😉

P1090197

Ingrediënten

Deeg :

  • 2 eieren
  • 1/2 cup kokosmelk
  • 1/4 cup vloeibare boter
  • 1 thl vanille extract
  • 1 1/2 cup meel (Schär C, rijstmeel, ketanmeel)
  • 1 EL Fiberhusk (optioneel)
  • 1/3 cup kokosbloemsuiker
  • ca 300 g zelfgemaakte appelmoes

Glazuur :

  • 1/4 cup poedersuiker (fijne kokosbloemsuiker)
  • 1/2 EL gesmolten boter
  • 1/8 thl vanille extract
  • 1/2 EL kokosmelk

P1090189

Werkwijze

  1. Oven voorverwarmen op 180°C
  2. Een ronde bakvorm invetten
  3. In een mengkom de suiker met de eieren luchtig mixen
  4. Voeg voorzichtig de boter toe op lage snelheid
  5. Mix er de melk en vanille onder
  6. Voeg geleidelijk het meel en meng tot een vloeiend geheel
  7. Doe net voldoende deeg in de vorm tot de bodem bedekt is
  8. Verdeel de appelmoes over de bodem en spreid voorzichtig uit
  9. Het resterende deeg hier en daar op de appelmoes verdelen en een klein beetje opensmeren.  Zorg ervoor dat er appelmoes zichtbaar blijft
  10. Bak 45 minuten of tot de testpin droog uit de bodem komt
  11. Maak intussen het glazuur :
  12. Meng poedersuiker, boter, vanille en melk tot een vloeibare siroop
  13. Verdeel dit over de nog warme taart

Bron : glutenfreerecipebox.com/gluten-free-apple-coffee-cake/ © Carla’s Gluten Free Recipe Box

Auteur: glutenvrije keuken

Na vele jaren gezondheidsproblemen kreeg ik in juli 2008 te horen dat ik coeliakie had. Dit was het begin van mijn glutenvrije leven. Ik vertel graag over mijn bak- en kookervaringen :-)

Geef een reactie

