glutenvrije keuken

Een blog over mijn alledaagse ervaringen met coeliakie

Glutenvrij zuurdesem maken

Een reactie plaatsen

Een hele tijd geleden vroeg een vriendin me of ik al eens zuurdesembrood had proberen te bakken.  Neen dus, maar ik speelde wel al even met het idee om dat eens te proberen.

In de natuurvoedingswinkels kun je een zakje desem, op basis van quinoa, kopen.  Het brood dat ik hiermee maakte, beviel me wel, maar dat was voor de vriendin niet geschikt.  Haar probleem was dat ze ziek wordt van glutenvrij brood dat met gist gerezen is.  Even nadenken en je beseft al snel dat brood zonder gist én ook nog glutenvrij, niet zo evident is.

Ik kan niet precies zeggen waarom, maar het uiteindelijke proces om tot zuurdesem te komen, schrikte me altijd een beetje af.  Intussen las ik wel alles wat ik op internet tegenkwam, maar echt veel praktische info voor de glutenvrije versie lijkt er niet te vinden, en het is meestal ook nog in het Engels.

Omdat de vraag bleef komen, heb ik me op een goed moment alles in gereedheid gebracht, een zak quinoameel, een geschikte bokaal, een fles water, en het basisrecept…. en ik ging aan de slag.  Verrassend genoeg lijkt het echt simpel, maar je moet wel consequent zijn in het voeden tot je desem gebruiksklaar is, na een zestal dagen dus.

Ik heb de uitdaging aangegaan en het resultaat bevalt me prima.  Nu kan ik aan de slag om uit te zoeken wat en hoe ik hiermee kan maken…. Een prettig vooruitzicht 😀

P1090223

Waarom zuurdesem gebruiken?

  • Lichter verteerbaar dan gistbrood
  • Bevat goede bacterieën, die goed zijn voor een goede darmflora
  • Fytinezuur is grotendeels afgebroken, waardoor het voedsel beter verteerbaar wordt *
  • Zou de minder invloed hebben op de suikerspiegel; het eten van zuurdesem zorgt voor minder pieken in bloedsuiker dan gistbrood.
 Hoe maak je zuurdesem?
  • Stap 1 : Doe 1/2 cup boekweitmeel of quinoameel in een mengkom en doe hier eenzelfde hoeveelheid water bij.  Meng goed en zet aan de kant.
  • Stap 2 : Doe nog eens 1/2 cup boekweit- of quinoameel en 1/2 cup water bij en meng opnieuw.
  • Stap 3 : Herhaal deze stappen dagelijks twee keer gedurende minstens zes dagen. Ik wisselde quinoameel af met rijstmeel. Op deze manier voed je de starter.
  • Stap 4 : Vanaf de derde dag zul je merken dat de substantie zuurder gaat ruiken, gaan er ook bubbels verschijnen en groeit de massa aan. Het beste kun je ongeveer dezelfde tijdstippen aanhouden, zodat je meer kans hebt op een goede zuurdesem.

Water aan de oppervlakte is normaal, dus hier hoef je je geen zorgen om te maken.

Wanneer is je desem klaar?

Als je een drietal uren na het voeden heel veel ‘bubbelactiviteit’ opmerkt, is je desem klaar voor gebruik.

 

 

http://www.leefbewust.com/themas/fytinezuur_granen.html

Fytinezuur hecht zich niet alleen aan of verwijdert belangrijke mineralen, maar remt enzymen af die we nodig hebben om ons voedsel te verteren, inclusief pepsine1 dat nodig is voor de verdeling van eiwitten in de maag, en amylase2 dat nodig is voor de verdeling van zetmeel in suiker. Trypsine, nodig voor de vertering van eiwitten in de dunne darm, wordt ook geremd door fytaten3.

http://wholenewmom.com/recipes/gluten-free-sourdough-starter/

Auteur: glutenvrije keuken

Na vele jaren gezondheidsproblemen kreeg ik in juli 2008 te horen dat ik coeliakie had. Dit was het begin van mijn glutenvrije leven. Ik vertel graag over mijn bak- en kookervaringen :-)

Geef een reactie

