glutenvrije keuken

Een blog over mijn alledaagse ervaringen met coeliakie

Gevulde koekjes

Een reactie plaatsen

Dit is een absolute topper onder de koekjes!  Ik weet zeker dat ik deze heel vaak ga maken, want ze zijn zo heerlijk dat het bijna onmogelijk is het bij eentje te houden 🙂

Ik gebruikte een maïsvrije meelmengeling, samengesteld uit rijstmeel, ketanmeel, tapiocameel en een beetje boekweitmeel. Ik maakte de hazelnotenpasta zelf, maar je kunt die natuurlijk ook kant en klaar kopen of de smaak nemen die je zelf lekkerst vindt.

Met dit recept had ik ongeveer 250 g koekjes.

Foto 19-12-14 18 17 05

Ingrediënten

  • 3/4 cup meel
  • 1/4 overvolle theelepel baksoda
  • 1/4 thl bakpoeder
  • snuifje zout
  • 1/4 cup suiker naar keuze (ik nam stevia met xylitol)
  • 1/2 thl puur vanille extract
  • 3 à 4 EL kokosmelk
  • 3 EL kokosolie
  • gezonde hazelnotenpasta met cacaopoeder :
  • Ingrediënten
  • 240 g geroorsterde hazelnoten
  • 2 EL vanille extract
  • 1/4 cup cacaopoeder
  • 1/4 cup ahornsiroop
  • eventueel een paar eetlepels olie om het smeuïger te maken
  • 1/2 cup plantaardige melk naar keuze
  • Werkwijze
  1. Maal de hazelnoten zo fijn mogelijk
  2. voeg de overige ingrediënten toe en mix tot een smeuïg geheel
  3. Bewaar in een afgesloten pot of bokaal in de koelkast tot je het gaat gebruiken.  Dit kun je gemakkelijk op voorhand klaarmaken.

Foto 19-12-14 18 07 40

Werkwijze koekjes

  1. Verwarm de oven voor op 170°C
  2. Meng meel, baksoda, bakpoeder, zout en suiker tot een samenhangend geheel.
  3. Doe er het vanille extract, de kokosolie bij en meng goed.
  4. Voeg lepel per lepel de melk bij, ervoor zorgend dat het deeg niet te lopend wordt.  Afhankelijk van de soorten meel je gebruikt heb je iets meer of iets minder melk nodig.
  5. Vorm gelijke bollen en leg die op een met bakpapier of siliconemat bekleedde bakplaat.  Laat voldoende afstand tussen.
  6. Vorm kleine balletjes hazelnootpasta, leg die op elke deegbal en druk lichtjes plat.
  7. Met bebloemde handen vouw je het deeg rond de pasta en maak terug mooie ballen.  Leg op bakplaat met voldoende afstand als je mooie, losse koekjes wil bekomen.
  8. Bak ca 20 minuten in het midden van de oven of tot ze goudbruin kleuren.
  9. Laat de koekjes zo’n tien minuten afkoelen vooraleer op een rooster te leggen.

Foto 19-12-14 18 01 28

Bron : http://chocolatecoveredkatie.com/2014/12/16/nutella-stuffed-sugar-cookies/

Auteur: glutenvrije keuken

Na vele jaren gezondheidsproblemen kreeg ik in juli 2008 te horen dat ik coeliakie had. Dit was het begin van mijn glutenvrije leven. Ik vertel graag over mijn bak- en kookervaringen :-)

Geef een reactie

