glutenvrije keuken

Een blog over mijn alledaagse ervaringen met coeliakie

Vlechtbrood/suikerbrood/Chocoladebrood

Een reactie plaatsen

Op deze Kerstochtend kijkt men al eens uit naar iets bijzonders voor ontbijt…. of voor later op de dag. Dan is het fijn te weten dat je iets lekkers kunt delen met je familie. 🙂

Wat denken jullie van een vlechtbrood, al dan niet met iets extra’s in?  Ik ben bijna zeker dat je hier meteen  een stukje van wil, ook al heb je misschien nog niet zo’n reuzetrek na een overvloedige maaltijd op Kerstavond! 😀

Denk je dat het vlechten niets voor jou is of net ietsje teveel werk?  Geen zorg, je kunt er net zo goed bollen of sandwiches van maken.  De smaak wordt er niet minder door. 🙂

Ik raad je dan wel aan om de baktijd in de gaten te houden, want hoe kleiner de broodjes, hoe korter de baktijd!  Het hangt trouwens ook van je oven af of je je aan mijn baktijden moet houden of niet.  Misschien krijgen je broodjes het toch een tikkeltje te warm bij 220°C  😉

Foto 21-12-14 14 38 46Ingrediënten

  • 500 g maïsvrije meelmengeling (http://wp.me/p49Zsn-yr)
  • 100g vloeibare boter
  • 1 ei (+ ei om te besmeren)
  • 75 g kokosbloemsuiker of zoetmiddel naar keuze (gewone suiker kan ook natuurlijk)
  • 250 ml lauwe (kokos)melk
  • 40 g verse gist
  • snuif zout
  • 1 EL fiberhusk
  • Optioneel kaneel of speculaaskruiden of vanille extract
  • Optioneel suikerstukjes, chocoladedruppels, rozijnen,…

Foto 21-12-14 15 02 01

Werkwijze

  1. Meng de helft van de bloem en de fiberhusk met de gist en de lauwe melk en laat 30 minuten rusten.
  2. Meng de rest van de ingrediënten (niet suikerstukjes of andere opties) tot een brooddee.
  3. Verdeel het deeg in gelijke stukken.  Op dit moment kun je kiezen of je er suiker, chocolade, of iets anders wil toevoegen.  Meng dit dan kort door het deeg.
  4. Neem drie gelijke stukken en maak er dikke rollen van.  Leg deze naast elkaar en vorm een vlecht. Druk de uiteinden goed aan, zodat ze aan elkaar kleven.
  5. Leg de vlechten op een met bakpapier belegde bakplaat en laat ca 50 minuten rijzen of tot het volume verdubbeld is.
  6. Verwarm intussen de oven op 220°C.
  7. Als het brood voldoende gezezen is, strijk je het voorzichtig in met losgeklopt ei en bak zo’n 15 minuten.
  8. Draai het brood om en bak nog een 5-tal minuten.
  9. Laat afkoelen op een rooster.

Foto 21-12-14 15 00 23Bron : http://koken.vtm.be/recept/klaaskoeken

Auteur: glutenvrije keuken

Na vele jaren gezondheidsproblemen kreeg ik in juli 2008 te horen dat ik coeliakie had. Dit was het begin van mijn glutenvrije leven. Ik vertel graag over mijn bak- en kookervaringen :-)

Geef een reactie

