glutenvrije keuken

Een blog over mijn alledaagse ervaringen met coeliakie

Koningstaart of Roscón de Reyes

Een reactie plaatsen

Ik heb een zwak voor Spanje en de Spaanse taal en zodoende probeer ik al eens een typisch Spaans recept te maken. Omdat Driekoningen in Spanje zo’n beetje het Sinterklaasfeest van bij ons is, wordt daar veel lekkers gemaakt, dat meestal ook erg zoet is.

De koningstaart of Roscón de Reyes is daar een voorbeeld van. Alhoewel ik het geen taart zou noemen met deze samenstelling, wel eerder een zoet brood, behou ik hier de naam.  De ronde vorm doet aan een koningskroon denken en je kunt er uiteraard een verrassing in verstoppen, zoals de traditie dat wil. 😉

Dit recept vond ik op de site van de Spaanse Coeliakievereniging en is een aangepaste, dus glutenvrije versie, van een origineel recept. Ik vind het lekker met een beetje boter, wat gedurende een paar dagen mijn ontbijt was. 😉

De link vind je onderaan.  Op hun site kun je uiteraard nog andere recepten en informatie vinden, mocht je dat willen.  (In het Spaans)

Vanzelfsprekend kun je dit ook op andere dagen dan driekoningen bakken én eten 😀

Foto 7-01-15 12 09 02
Ingrediënten

  • 400 g. Glutenvrij meel
    100 g. Maïzena of ketanmeel
  • of 500 g Maïsvrije meelmengeling (http://wp.me/p49Zsn-yr)
    60 g. boter
    50 g. verse gist of  30 g droge gist
    150 g. suiker
    2 eieren
    1 kop lauwe (plantaardige) melk
  • Geklopt ei, suiker en geconfijt fruit voor de decoratie
  • Optioneel een verrassing om in het brood te stoppen; bv. amandelnoot of gedroogd fruit

Werkwijze

  1. Los de gist op in een beetje lauwe melk
  2. In een grote mengkom meng je meel, suiker, eieren, en gistmengsel
  3. Doe er de eieren bij en voeg beetje bij beetje de resterende melk toe.  Meng tot een soepel, samenhangend deeg, dat niet meer aan de handen kleeft.  Kneed dit gedurende een tiental minuten.
  4. Vet een ronde bakvorm in en bestuif die met bloem, om kleven te voorkomen.
  5. Vorm het deeg tot een dikke rol en leg die in de vorm.  Maak de naad dicht; gebruik eventueel een beetje lauw water om het beter aan elkaar te kleven.  Vergeet niet de verrassing in het deeg te stoppen voor je het in de vorm legt!
  6. Laat rijzen op een warme plaats, tot het volume verdubbeld is.
  7. Verwarm de oven op 200°C
  8. Met een borsteltje smeer je losgeklopt ei op en leg je het geconfijt fruit.  Je kunt ook wat amandelschilfers opleggen. Extra bestrooien met suiker kan ook.  Dit geeft een nog meer gekarameliseerde bovenkant.
  9. Bak ca 20minuten, of tot het brood gaar is.
  10. Laat afkoelen op een rooster.

image1

http://www.hogarutil.com/cocina/recetas/postres/200301/roscon-reyes-para-celiacos-3570.html

Auteur: glutenvrije keuken

Na vele jaren gezondheidsproblemen kreeg ik in juli 2008 te horen dat ik coeliakie had. Dit was het begin van mijn glutenvrije leven. Ik vertel graag over mijn bak- en kookervaringen :-)

Geef een reactie

