glutenvrije keuken

Een blog over mijn alledaagse ervaringen met coeliakie

Hamburgerbroodjes

Een reactie plaatsen

Deze broodjes zijn heel eenvoudig te maken en geschikt om er een heerlijke hamburger tussen te leggen…Stel je voor, met een beetje gebakken ui, schijfje tomaat en sla, sausje naar keuze,… Komt bij jullie het water ook al in de mond? 😀

Heb je liever een broodje gezond?  Dan kan dit ook perfect 🙂

De broodjes op de foto heb ik in een beschuitvorm gebakken, omdat ik dat zelf heel gemakkelijk vind, maar ze kunnen net zo goed met de hand gerold en op een bakplaat gebakken worden.

Een bijkomend voordeel van kleine broodjes, is dat ze ook sneller klaar zijn dan een groot brood. De rijs- en baktijden zijn korter.  Ik heb meermaals op het laatste moment beseft dat ik geen brood in huis had en ja, dan wéét je dat je over een uurtje toch zult moeten eten…. Snel deze broodjes maken dan! 😉

Had ik al gezegd dat ze ook heel handig zijn om mee te nemen naar school of het werk? 😉

IMG_2235_2

Voor 10 broodjes van ca 100 g

Ingrediënten

  • 500 g Glutenvrije meelmengeling
  • 1 pakje droge gist (1 EL)
  • 1 EL Fiberhusk
  • 1 EL olie
  • 1 EL ciderazijn
  • 8 g zout
  • 400 à 425 ml lauwwarm water

IMG_2244_2

Werkwijze

  1. Gist in een beetje water oplossen en even laten activeren.
  2. In de keukenmachine alle ingrediënten samenvoegen, maar let op dat gist en zout niet met elkaar in aanraking komen. Zout doet de werking van gist teniet!
  3. Meng alles zo’n tien minuten. Je bekomt een soepel, handelbaar deeg. Let op : hou 50 ml water achter en voeg zoveel toe als nodig.
  4. Met natte handen broodjes vormen.
  5. 25 à 30 min afgedekt en op een warme plaats laten rijzen.
  6. Na rijzen de broodjes insmeren met vloeibare boter.
  7. In voorverwarmde oven van 250 °C bakken gedurende 15 – 18 min.
Auteur: glutenvrije keuken

Na vele jaren gezondheidsproblemen kreeg ik in juli 2008 te horen dat ik coeliakie had. Dit was het begin van mijn glutenvrije leven. Ik vertel graag over mijn bak- en kookervaringen :-)

Geef een reactie

