glutenvrije keuken

Een blog over mijn alledaagse ervaringen met coeliakie

Energiereepjes

Een reactie plaatsen

Ben je al eens op zoek gegaan naar lekkere, glutenvrije energierepen?  Niet zo gemakkelijk om die te vinden?  Er zijn er zeker wel, al is het aanbod vrij beperkt.  Wat echter vooral opvalt, is dat ze erg duur zijn én vaak ook nog eens veel teveel suikers bevatten.

Wist je dat je deze eigenlijk vrij gemakkelijk zelf kunt maken en je zo als bijkomend voordeel ook nog eens zelf kiest wat je er aan ingrediënten gaat indoen? 🙂

Ik vond het aanvankelijk zelf wel een beetje een uitdaging, waardoor ik het nog nooit eerder probeerde.  Nu weet ik dat het poepsimpel is en het iets is waar je naar hartelust mee kunt gaan variëren.

Het hoeft ook niet gezegd dat ze lekker gemakkelijk zijn om mee te nemen en bijzonder voedzaam op de koop toe… Is dat niet net wat je van een energiereep verwacht? 😉

Mijn inspiratie haalde ik op een blog, waar ik al veel tips en recepten vond en uitprobeerde.  Deze keer is de basis behouden en de rest zo’n beetje aangepast aan wat ik in de voorraadkast had.

Katie gebruikt havervlokken, maar ik verkies liever geen haver te gebruiken, daar in de medische wereld nog altijd geen consensus over het wel of niet veroorzaken van darmschade door havergluten bestaat.  Ik gebruik dan liever boekweit, wat ook heel gezond is en veel vezels bevat.  Ieder maakt dit uiteraard voor zichzelf uit, maar hou dit in het achterhoofd mocht je, na het eten van haver, toch klachten krijgen die op en glutenbesmetting lijken!

Foto 16-01-15 13 22 05

Ingrediënten

  • 60 g Chocoladehazelnotenpasta (http://wp.me/p49Zsn-BR)
  • 120 g Verse appelmoes zonder suiker
  • 55 g gedroogde vijgen en aardbeien (of andere gedroogde vruchten naar keuze)
  • 1 thl vanille extract
  • 35 g gehakte amandelnoten
  • 45 g boekweitvlokken (gegarandeerd glutenvrij)
  • 9 g gepofte quinoa
  • 1 EL gemalen lijnzaad
  • 1 EL gemalen chiazaad
  • snuif zeezout
  • Optioneel : 1 1/2 EL zoetstof naar keuze (rijststroop, kokosbloemsuiker,…)

Foto 16-01-15 13 09 15

Werkwijze

  1. Verwarm de oven voor op 160°C
  2. Bekleed een (kleine) rechthoekige ovenschotel met bakpapier ( een brownievorm is ook geschikt), ervoor zorgend dat de randen hoger komen dan de schotel. Dit maakt het uithalen straks gemakkelijker
  3. Roer appelmoes, vanille extract en hazelnotenpasta tot een homogeen geheel
  4. Maal de amandelnoten en de gedroogde vruchten fijn met de staafmixer of in een hakker
  5. Meng hierbij het zout, lijnzaad, chiazaad en  zoetstof en appelmoesmengsel
  6. Boekweitvlokken en quinoa bijvoegen en met een houten lepel alles goed door elkaar mengen
  7. Stort dit alles in de klaargemaakte schotel en druk dit goed aan. Let hierbij extra dat ook de hoekjes en randjes goed gevuld worden.
  8. Bak gedurende 25 minuten
  9. Laat helemaal afkoelen vooraleer in repen te snijden.  De grootte van je repen bepaal je helemaal zelf 😉

Bron : http://chocolatecoveredkatie.com/?s=nutella+granola+bars

Auteur: glutenvrije keuken

Na vele jaren gezondheidsproblemen kreeg ik in juli 2008 te horen dat ik coeliakie had. Dit was het begin van mijn glutenvrije leven. Ik vertel graag over mijn bak- en kookervaringen :-)

Geef een reactie

