glutenvrije keuken

Een blog over mijn alledaagse ervaringen met coeliakie

Citroencakedonuts

Een reactie plaatsen

Muffins… niet meteen iets wat ik ‘van bij ons’ zou noemen.  Ik herinner me niet dat zoiets verkocht werd toen ik kind was :-/ Ergens dook het, in mijn herinneringen althans, op toen mijn kinderen klein waren.  Nu moet ik zeggen dat ook deze herinnering vertekend kan zijn en ze al lang niet meer zo klein waren, want daar zit melk in en dat mochten ze toen ook al niet hebben.

In elk geval, op een bepaald moment lag het bij sommige bakkers en bakkerijafdelingen van enkele warenhuizen én hebben diezelfde kinderen ontdekt dat ze het lekker vonden.  Intussen weten ze ook dat zoiets niet dagelijks te nuttigen is, want gezond zijn ze zeker niet!

Als alternatief kan je ook donuts in de oven maken 🙂  Deze zijn uiteraard niet helemaal hetzelfde, maar heel wat minder vettig dan de gefrituurde variant…. Omdat het oog ook wat wil en de gedachte veel doet, kun je deze in een vorm bakken en de smaak aanpassen waarmee je maar wil! 😀

Echter… heb je geen donutpan, dan hoef je niet meteen naar de winkel te hollen of te denken dat je dit recept niet kunt gebruiken!  Ik maakte met hetzelfde beslag net zo’n lekkere donutcakejes door het deeg in een ronde vorm te doen 😉

Deze versie bevallen wel en dus wil ik ze met jullie delen 😉

Oja, als je liever geen glazuur gebruikt, want da’s dan nog wel even extra zoet natuurlijk, zonder zijn ze ook heel lekker 😉

Foto 23-01-15 20 49 01

Ingrediënten

  • 2,5 cups maïsvrije meelmengeling (http://wp.me/p49Zsn-yr) of meel naar keuze
  • 1/2 cup kokosbloemsuiker of palmsuiker
  • 1 EL bakpoeder
  • 1/2 thl guargom of xanthaangom
  • 1/4 thl natriumbicarbonaat
  • Snuif zout
  • Snuif gemberpoeder
  • 2 eieren
  • 1/2 cup Griekse yoghurt of soyayoghurt
  • 1/2 cup olijfolie
  • 1/2 cup verse, ongezoete appelmoes
  • 1 EL vanille extract
  • 1 thl citroenextract
  • 2 thl citroenzeste
  • Voor glazuur :
  • 1,5 cups bloemsuiker of fijngemalen kokosbloemsuiker
  • 3 EL citroensap

Foto 23-01-15 20 51 58

Werkwijze

  1. Oven voorverwarmen op 170°C
  2. Donutvorm (of eventueel muffinvorm) invetten
  3. Meng alle droge ingrediënten in een grote mengkom
  4. In een aparte kom roer je de eieren, de yoghurt, olie, appelmoes, zeste en extract
  5. Doe dit bij de droge mix en roer alles goed, zorg ervoor dat er geen klontjes meer in zitten.  dit gaat goed met een grote lepel of klopper
  6. Met een ijsschep of lepel doe je gelijke porties deeg in de donut- of muffinvorm, tot ongeveer 3/4 van de rand
  7. Bak 10 – 12 minuten of tot de donuts stevig maar nog zacht zijn.  De muffins kunnen 1 à 2 minuten extra baktijd nodig hebben
  8. Laat lichtjes afkoelen in de vorm alvorens ze op een rooster te leggen.
  9. Intussen maak je glazuur door bloemsuiker met citroensap te mengen.  Het mag vrij dik blijven.
  10. Doop de bovenkant van de donut in het glazuur of doe het erop met een lepel.
Auteur: glutenvrije keuken

Na vele jaren gezondheidsproblemen kreeg ik in juli 2008 te horen dat ik coeliakie had. Dit was het begin van mijn glutenvrije leven. Ik vertel graag over mijn bak- en kookervaringen :-)

Geef een reactie

