glutenvrije keuken

Een blog over mijn alledaagse ervaringen met coeliakie

Koekebrood met rozijnen (en gojibessen)

Een reactie plaatsen

Zomaar ineens kan ik echt trek krijgen in iets speciaals.  Vooral in het weekend, op zondagmorgen, lijkt dat voor te vallen.  Traditie uit vervlogen tijden?  Omdat het ooit een gewoonte was om op zondag koffiekoeken, zoete broodjes of iets dergelijks te eten?  Geen idee… maar afgelopen weekend had ik zo’n zin in koekebrood met rozijnen én ik kon het al bijna proeven zonder het te eten!  Neen, ik héb het echt wel gemaakt, want de gedachte alleen bleek niet voldoende 😉

Ik gebruikte de basis voor een gewoon brood en haalde de herinnering op van een recept wat ik in mijn niet-glutenvrije tijd.  Neen, ik had helemaal geen idee meer hoeveel ik van alles moest gebruiken, maar wel dat je er een ei in doet en dan het volume melk moet aanpassen; ei aanvullen met melk dus.

Zoet brood… suiker dus… Ook hier helemaal geen idee, dus even nadenken en op mijn ervaringen afgaan en hopen dat het niet te zoet zou uitvallen. 🙂

Het brood rees letterlijk de pan uit, maar dat bleek nog mee te vallen eenmaal het bakproces begon.  Het is een mooi, groot en luchtig brood geworden en ik was meer dan tevreden over de smaak. 😀

Foto 30-01-15 14 05 15

Hier komt het recept :

Ingrediënten

  • 500 g meel (http://wp.me/p49Zsn-1C of http://wp.me/p49Zsn-yr)
  • 1 EL FH
  • 1 EL droge gist
  • 1 ei + een eierdooier om brood te bestrijken
  • ca 450 ml kokosmelk
  • 30 g palmsuiker
  • 150 g rozijnen/krenten/gojibessen of chocoladedruppels
  • 1/4 thl xanthaangom
  • 1 EL vanille extract
  • 6 g zout
  • 10 g vetstof (kokosboter, margarine of boter)

Foto 30-01-15 13 41 05

Werkwijze

  1. Doe gist in 100 ml lauwe kokosmelk
  2. Week de rozijnen/gojibessen in lauw water
  3. Voeg kokosmelk bij het ei tot je 350 ml bekomt.
  4. Voeg meel, FH, xanthaangom, suiker en vetstof bij het gistmengsel en meng voorzichtig
  5. Doe het zou en vanille extract bij
  6. Terwijl de keukenmachine kneedt, voeg je voorzichtig het ei/melkmengsel bij en laat alles goed kneden
  7. Laat de rozijnen uitlekken
  8. Wanneer het deeg goed gemengd en soepel is, voeg je de rozijnen (of chocoladedruppels) toe en meng heel voorzichtig op de laagste stand of  met een houten lepel
  9. Stort het deeg in een bakblik en laat ca 45 minuten, op een warme plaats, rijzen
  10. Voeg een weinig water bij de eierdooier en smeer hiermee de bovenkant van het brood in.
  11. Bak 50 minuten op 200°C
Auteur: glutenvrije keuken

Na vele jaren gezondheidsproblemen kreeg ik in juli 2008 te horen dat ik coeliakie had. Dit was het begin van mijn glutenvrije leven. Ik vertel graag over mijn bak- en kookervaringen :-)

Geef een reactie

