glutenvrije keuken

Een blog over mijn alledaagse ervaringen met coeliakie

Hartige aardappelmuffins

Een reactie plaatsen

Het gebeurt wel eens dat er restjes van de warme maaltijd over blijven en soms is dat net te weinig of niet helemaal geschikt om daar een volgende gezinsmaaltijd mee te bereiden.  Daarom leek het me een idee om er een hapje mee te maken dat als tussendoortje of als bijgerechtje kon dienen.

Gelijkaardige gerechtjes had ik hier of daar gezien, maar verder dan een vage herinnering, had ik niet.  Ik dacht niet dat dit fout kon lopen, dus ging ik ervoor.

Intussen kan ik al tal van variaties bedenken; wat je optioneel wil toevoegen, kun je naar hartelust uitproberen… tomatenstukjes, kippereepjes of spek, paprikablokjes,….

Deze muffins zijn lekker, gemakkelijk en handig…  Uitermate geschikt voor veel gelegenheden en omstandigheden én bovendien ook lekker voor wie niet glutenvrij hoeft te eten!   Dan vergeet ik nog te vermelden dat ze ook nog eens heel goedkoop zijn 😀

2015-01-30 13.32.57

Ingrediënten

  • 2 eieren
  • 1 ui
  • 300 g gemalen cheddar
  • 2 EL parmezaanse kaas
  • Zout, peper, nootmuskaat en Provencaalse kruiden (of andere naar smaak)
  • 500 g aardappel fijngestampt
  • 1/3 cup zure room of kookroom met een thl appelazijn (melk met appelazijn kan ook)
  • Optioneel : gesnipperde bieslook of peterselie

image4

Werkwijze

  1. Oven voorverwarmen op 170 °C
  2. muffinmal invetten of siliconevorm klaarzetten
  3. Ui fijnsnipperen en bij de aardappelen doen
  4. Meng de eieren en de zure room door de aardappelen, tot je een gladde, egale massa bekomt
  5. Kruiden naar smaak, eventueel bieslook of peterselie
  6. Werk er de kaas onder, zodat deze goed verdeeld is
  7. Vul elke muffinvorm tot aan de rand
  8. Bak zo’n 25 à 35 minuten of tot de randen loskomen en de bovenkant goudbruin gebakken is
  9. Laat even afkoelen vooraleer uit de vormpjes te halen.
Auteur: glutenvrije keuken

Na vele jaren gezondheidsproblemen kreeg ik in juli 2008 te horen dat ik coeliakie had. Dit was het begin van mijn glutenvrije leven. Ik vertel graag over mijn bak- en kookervaringen :-)

Geef een reactie

